«

»

feb 17

A pedagógiai rendszertervezés és újmédia alapú MOOC-kurzus jellemzői a felsőoktatásban (Forgó Sándor – Racskó Réka)

A tömeges, nyílt online oktatás (MOOC -massive open online course) rohamos elterjedése, arra ösztönzött bennünket, hogy áttekintsük ennek a oktatási tanulásszervezési formának az ismérveit, a típusait, alkalmazásuk előnyeit-hátrányait, valamint a bevezetésük  veszélyeit-lehetőségeit, melyet az mellékelt dokumentumban az Agria-MÉDIA IKT konferenciakötetében vár megjelenésre.
Tanulmányunk célja, hogy bemutassuk a nemzetközi színtéren már komoly háttérrel rendelkező tömeges ingyenes kurzusok (MOOC) hazai felsőoktatási lehetőségeit, különös tekintettel az újmédia jellemzőire és sajátosságaira. úgy véljük, hogy a pedagógiai rendszertervezés fontos alapköve egy ilyen kurzus megtervezésének és kivitelezésének, amelynek elméleti kereteit ezúton ismertetjük. Ezen túlmenően célunk egyfajta értékelés elkészítése, melynek eszközéül a SWOT-analízist választottuk, ennek alapja a nemzetközi szakirodalomban, valamint a hazai tapasztalatokban gyökerezik.
Milyen előnyei, hátrányi a vannak egy nyílt online kurzusnak, vannak-e veszélyei és milyen távlatai lehetnek a felsőoktatásban, e merőben új oktatási, tanulásszervezési formának?

A MOOC kurzusok SWOT-analízise

SzempontM Kommunikáció szintjeO Nyitottság
O Eszköz
C Kurzus

KÜLSŐ TÉNYEZŐK

BELSŐ TÉNYEZŐK

Lehetőségek

Veszélyek

Erősségek

Gyengeségek

[Mass] tömeges
1:n; n:n
Fenntartói/Felső vezetői támogatás, reputációMinőségbiztosítási szempontok Csak virtuális Alma Mater, Spontaneitás, tervszerűtlen bevezetés Kidolgozatlan „ad hoc” tervezés Globális (ingyenes?) felsőfokú oktatás(Egyetemi szint) A hallgató elvész a rendszerben(20% végez)
[Open] nyitott Rugalmasság, hírnév, nemzetköziesítés, szájreklám Erős konkurencia mellett, előítélet a távtanulásról. Nyitottság és zártság ellentmondásai Jó hírnév, talking headek nyilvánossá válnak Finanszírozás, üzleti modell szükséges. Van-e intézményi innovációs elhatározás?
[O]nline (eszköz) az utazás nélkül jelentős költségmegtakarítás. intézményi, személyi, technológiai (IT) forráshiány Szervezeti kultúra, IT park. A valósidejű interakció varázsa erős Infrastruktúra.Nem minden esetben (pl. xMOOC) van valósidejű interakció
[Course]KurzusPedagógia, interakció,Értékelés,Egymás értékelése Felzárkóztatás a diákok számára,versenyhelyzetbe hozza a tanárokat Tanúsítvány elismertetés?Motiválatlan oktatók,Nem minden típusban biztosított (X vs c MooC) az egyéni utak lehetősége a tanulásban.Szerzői jogok, másolás, hamisítás, creative commons. ’Akadémiai’ szintű mélyebb, alaposabb tudás.Közösségi kreativitás A professzorral, nem tud interakcióba lépni, csak a szakértőkkel fórumokon és csatornákon,A konnektivista, és kölcsönös értékelési módszerek(Peer assessment) kidolgozatlansága

5. táblázat: A MOOC SWOT-analízise (Forgó – Racskó 2014)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Az alábbi HTML kódok használhatóak: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>