A MOOC kurzusok SWOT-analízise
SzempontM Kommunikáció szintjeO Nyitottság O Eszköz C Kurzus |
KÜLSŐ TÉNYEZŐK |
BELSŐ TÉNYEZŐK |
||
Lehetőségek |
Veszélyek |
Erősségek |
Gyengeségek |
|
[Mass] tömeges 1:n; n:n |
Fenntartói/Felső vezetői támogatás, reputációMinőségbiztosítási szempontok | Csak virtuális Alma Mater, Spontaneitás, tervszerűtlen bevezetés Kidolgozatlan „ad hoc” tervezés | Globális (ingyenes?) felsőfokú oktatás(Egyetemi szint) | A hallgató elvész a rendszerben(20% végez) |
[Open] nyitott | Rugalmasság, hírnév, nemzetköziesítés, szájreklám | Erős konkurencia mellett, előítélet a távtanulásról. Nyitottság és zártság ellentmondásai | Jó hírnév, talking headek nyilvánossá válnak | Finanszírozás, üzleti modell szükséges. Van-e intézményi innovációs elhatározás? |
[O]nline (eszköz) | az utazás nélkül jelentős költségmegtakarítás. | intézményi, személyi, technológiai (IT) forráshiány | Szervezeti kultúra, IT park. A valósidejű interakció varázsa erős | Infrastruktúra.Nem minden esetben (pl. xMOOC) van valósidejű interakció |
[Course]KurzusPedagógia, interakció,Értékelés,Egymás értékelése | Felzárkóztatás a diákok számára,versenyhelyzetbe hozza a tanárokat | Tanúsítvány elismertetés?Motiválatlan oktatók,Nem minden típusban biztosított (X vs c MooC) az egyéni utak lehetősége a tanulásban.Szerzői jogok, másolás, hamisítás, creative commons. | ’Akadémiai’ szintű mélyebb, alaposabb tudás.Közösségi kreativitás | A professzorral, nem tud interakcióba lépni, csak a szakértőkkel fórumokon és csatornákon,A konnektivista, és kölcsönös értékelési módszerek(Peer assessment) kidolgozatlansága |
5. táblázat: A MOOC SWOT-analízise (Forgó – Racskó 2014)