3.4. A prezentációs programok

A prezentáció olyan, számítógépes háttérrel készített elektronikus bemutató, mely egy elektronikus kivetítő segítségével jeleníti meg - rendszerint egy nagyobb létszámú hallgatóság előtt - az előadó mondanivalóját. A prezentáció tartalmazhat szöveget, diagramokat, rajzobjektumokat és alakzatokat, valamint ClipArt képeket, mozgóképeket, hangokat és más programokban készített ábrákat.

A prezentációs technikák módszereiket és eszközeiket tekintve is jelentős fejlődésen mentek keresztül az elmúlt évtizedben. Ma már a számítógéppel támogatott audiovizuális, multimédia-elemeket magába foglaló interaktív megjelenítést, szemléltetést értjük alatta.

A prezentáció számítógépes technológián alapuló audiovizuális eszköz-együttes felhasználásával történő, információátadásra irányuló tevékenység. Korábban olyan szóbeli és/vagy írásbeli előadást értettek a fogalom alatt, amelynek során az általunk fontosnak tartott információk, gondolatok átadása volt a cél. A hagyományos prezentáció eszközeit a tábla, a kréta, a mutatópálca és az írás és diavetítő jelentette, a kommunikációs és információs technológiai eszközöket pedig a számítógép, a videó és a projektor testesíti meg. A prezentáció történhet előadás, bemutató, beszéd formájában egyaránt. Rendszerint a szóbeli előadást támogató projektor segítségével kivetített tartalmat jelenítünk meg segítségével.

A tradicionális prezentációt elsősorban a második jelzőrendszert felhasználó sok beszéd, szövegcentrikus - kevés illusztrációt tartalmazó - megjelenítés jellemzi, amely egyoldalúsága révén unalmas, fárasztó és alacsony emlékezeti hatása van.

A számítógépes prezentáció hatáslehetőségei szinte beláthatatlanok, a színes, mozgó, hangos előadásmódtól a multimédiás „barangolásig" terjednek. A public relations szakmán belül is folyamatosan növekszik jelentősége, ezért a munkafolyamatok beágyazódnak az ügynökségi munkába és a vállalati kommunikációs tevékenységek sorába is.

Nem elég az okos gondolat, el is kell tudni adni azt. Ez a szlogen jellemzi napjaink üzleti életét. Mind gyakrabban kerülnek szembe szakemberek azzal a feladattal, hogy gondolataikat, terveiket be kell mutatni, meg kell győzni néhány vagy még több embert állításaik igazáról. Ebből adódóan mind több figyelem irányul a prezentáció ismeretkörére, a megszerzett tapasztalatokra, a szabályokra és a technikákra. Magát a fogalmat eléggé széles értelemben használjuk, hiszen a prezentáció lehet: beszéd, előadás, bemutató, időzített kirakatvetítés, korlátozott hozzáférésű kiállítási bemutató és önálló tanulásra szolgáló tananyag.