4.6. Az új médiumok és a médiakonvergencia

A médiumok új generációja/nemzedéke az Új Média - amely a tartalmat világhálón, multimédiás megjelenítéssel, interaktívan, egyéni és közösségi cselekvési formákban is feldolgozhatja - eszközrendszerével előállított tartalmak, különböző csatornákon keresztül jutnak el a közönséghez (blog, interaktív televízió, mobiltelefónia stb.).

A médiumfajták keveredésének korszakát éljük tehát, amikor hétköznapivá válik, hogy az interneten hallgathatunk rádióműsort, vagy akár televíziózhatunk is - tehetjük ezt akár oly módon, hogy a közösen készítünk a tartalmat vagy megosztjuk az információinkat másokkal. A modern tömegkommunikációs eszközök ma már a közvetlen emberi kommunikáció leglényegesebb csatornáit egyre tökéletesebben közvetítik a befogadók számára.

Nemcsak médiakonvergenciáról beszélünk - mely a tömeg és telekommunikációs technológiák digitális egybefonódásán alapulva jött létre -, hanem egyfajta média diverzifikációról, mely a tömegkommunikációs médiumok funkcióinak kiteljesedését is jelenti. Például napjainkban - a hálózati kompetenciák birtokában - bárki szolgáltathat tartalmat [consumer (user) generated content].

Az Interaktív TeleVízió (iTV)a televízión alapuló tanulás interaktív formájára elterjedt kifejezés, mely a számítógépes technológia és a digitális televíziózás adta lehetőségek révén interaktívvá válik. Külön kiemelendő a mobil (celluláris, handy) kommunikációs eszközök adta új pedagógia és módszertani lehetőségek, melyek már nemcsak a formális, hanem az informális és non-formális tanulás gazdagításához is hozzájárulnak.


A KOMMUNIKÁCIÓ Hagyományos tömegmédia Új média
1. Intézmény engedélyhez kötött szabad, független
2. Nyilvánosság tere a médium disztribúciós határáig globális (helytől független)
3.Közvetítettség szerkezete centralizált, Broadcast decentralizált, hálózati
4. Irányultság egyirányú többirányú
5. Interakció nincs, vagy csak alternatív magas, paraméterezhető
6. Időbeliség csak valósidejű (szinkron) szinkron és aszinkron (időben késleltetett) egyaránt lehet
7. Tartalom típusa mono- és multimediális multimediális
8. Résztvevők száma egy (csoport) a sokhoz (many-to one) Sok sokhoz, egy az egyhez (many-to-many, one-to-one

1. táblázat: A hagyományos és az új médiumok összehasonlítása 41

 

41: További információk: Halácsy Péter: Az Internetmédia kérdései I. [elektronikus dokumentum]

http://mokk.bme.hu/hallgato/internetmedia/olvasmanyok/prez1.