4.6. Az új médiumok és a médiakonvergencia
A médiumok új generációja/nemzedéke az Új Média - amely a tartalmat világhálón, multimédiás megjelenítéssel, interaktívan, egyéni és közösségi cselekvési formákban is feldolgozhatja - eszközrendszerével előállított tartalmak, különböző csatornákon keresztül jutnak el a közönséghez (blog, interaktív televízió, mobiltelefónia stb.).
A médiumfajták keveredésének korszakát éljük tehát, amikor hétköznapivá válik, hogy az interneten hallgathatunk rádióműsort, vagy akár televíziózhatunk is - tehetjük ezt akár oly módon, hogy a közösen készítünk a tartalmat vagy megosztjuk az információinkat másokkal. A modern tömegkommunikációs eszközök ma már a közvetlen emberi kommunikáció leglényegesebb csatornáit egyre tökéletesebben közvetítik a befogadók számára.
Nemcsak médiakonvergenciáról beszélünk - mely a tömeg és telekommunikációs technológiák digitális egybefonódásán alapulva jött létre -, hanem egyfajta média diverzifikációról, mely a tömegkommunikációs médiumok funkcióinak kiteljesedését is jelenti. Például napjainkban - a hálózati kompetenciák birtokában - bárki szolgáltathat tartalmat [consumer (user) generated content].
Az Interaktív TeleVízió (iTV)a televízión alapuló tanulás interaktív formájára elterjedt kifejezés, mely a számítógépes technológia és a digitális televíziózás adta lehetőségek révén interaktívvá válik. Külön kiemelendő a mobil (celluláris, handy) kommunikációs eszközök adta új pedagógia és módszertani lehetőségek, melyek már nemcsak a formális, hanem az informális és non-formális tanulás gazdagításához is hozzájárulnak.
A KOMMUNIKÁCIÓ | Hagyományos tömegmédia | Új média |
1. Intézmény | engedélyhez kötött | szabad, független |
2. Nyilvánosság tere | a médium disztribúciós határáig | globális (helytől független) |
3.Közvetítettség szerkezete | centralizált, Broadcast | decentralizált, hálózati |
4. Irányultság | egyirányú | többirányú |
5. Interakció | nincs, vagy csak alternatív | magas, paraméterezhető |
6. Időbeliség | csak valósidejű (szinkron) | szinkron és aszinkron (időben késleltetett) egyaránt lehet |
7. Tartalom típusa | mono- és multimediális | multimediális |
8. Résztvevők száma | egy (csoport) a sokhoz (many-to one) | Sok sokhoz, egy az egyhez (many-to-many, one-to-one |
1. táblázat: A hagyományos és az új médiumok összehasonlítása 41
41: További információk: Halácsy Péter: Az Internetmédia kérdései I. [elektronikus dokumentum]
http://mokk.bme.hu/hallgato/internetmedia/olvasmanyok/prez1.