A lineáris program és a programozott oktatás elvei
A programozott oktatás Skinner által megfogalmazott öt alapelve:
- A kis lépések elve. A feladatmegoldásokat apró logikai lépésekkel, a kérdések minél egyszerűbb fogalmazásával kell megközelíteni. A tanuló a tananyagban könnyen megtehető kis lépésekben halad. Így ugyanis a tanulás menetének egyes lépései kicsik, és nem valószínű, hogy hibát követhet el.
- Az aktivizálás elve. A tanulásnak állandó aktivzálása, tevékenykedtetésre kell törekednie. Pszichológiai kutatások szerint a tanuló akkor tanul a legtöbbet, ha tanulás közben aktív, vagyis ha válaszol a felvetődő kérdésekre.
- A visszacsatolás (azonnali megerősítés) elve. A tanulás eredményességét állandóan ellenőrizni kell, és meg kell erősíteni, mert ez tartja fenn a motivációt. A tanulás akkor a legeredményesebb, ha a tanuló válaszára azonnali megerősítést kap, ha válasza helyességét azonnal ellenőrizheti és összehasonlíthatja a megadott helyes válasszal. A programozott oktatásban a megerősítést a sikerélmény nyújtja.
- Az ismeretek kipróbálása (a teljesítmény kipróbálásának elve). A bevésés hatékonysága szempontjából fontos a tanult ismeretek kipróbálása különböző helyzetekben. A programfejlesztőknek is meg kell győződniük a tanulás eredményéről.
- Az egyéni ütem elve. A tanulás során a tanuló képességeinek megfelelően tetszés szerint több vagy kevesebb időt fordíthat a program egyes lépéseire. (Ez nemcsak a programozott oktatásra jellemző.)