A forgatókönyvírás részei

A forgatókönyvírás során a célkitűzések birtokában le kell írni a fejezetek tartalmát, meg kell határozni a multimédia lefolyási struktúráját, el kell készíteni mindent, ami a technikai forgatókönyvvel van kapcsolatban. Meg kell határozni az egyes modulok közötti kapcsolatot, logikai, didaktikai és ergonómiai szempontokat figyelembe véve.

Az általános célok és követelmények tisztásakor a tartalomelemzés alapján el kell dönteni, hogy milyen tudásszerkezetet kívánunk megvalósítani.

  • A kognitív (értelmi neveléssel összefüggő) célok az észleléssel, felismeréssel, megértéssel, ítéletalkotással, következtetéssel kapcsolatosak.
  • Az affektív (érzelmi-akarati cselekvéssel összefüggő) célok az attitűdöket, emóciókat, a méltányolást, elfogadást és az értékelést fedik le.
  • A pszichomotoros (mozgástanulással összefüggő célok megvalósítása során mozgásos készségek (írás, gépírás, mozgásos tevékenység, tánc, sport) kialakítását kívánjuk megvalósítani az alkalmazás során.

A három céltartomány nem határolható el élesen egymástól, hiszen amikor gondolkodunk, egyben érzelmeket is átélünk, és mozdulatokat is kifejtünk. Azt is mérlegelni kell, hogy a célok meghatározásakor a tartalmat milyen szinten kívánjuk megkövetelni.
A kognitív tanuláselmélet a kognitív folyamatokat (pl. tapasztalatok megjelenítésének, a belátás és az elvárások szerepét) kiemelő tanuláselmélet. A mechanisztikus jellegű inger-válasz és a megerősítési elméletektől eltérő tanuláselmélet. Tárgya megismerés, a kognitív folyamatok feltárása.
A kognitív térképek tapasztalatok útján a cél eléréséhez vezetnek.
Mivel a multimédia elsősorban kognitív média, az alábbiakban az értelmi tevékenységekre vonatkozó rendszert mutatjuk be. (Bloom) Ismeret, megértés, alkalmazás, analízis, szintézis, értékelés.

  • Ismeret: Gondolatok, tények felidézésére való képesség
  • Megértés: A közölt információ befogadására és hasznosítására való képesség.
  • Alkalmazás: Képesség az absztrakciók, szabályok elvek és módszerek alkalmazására új konkrét helyzetekben.
  • Analízis: Annak a képessége, hogy az adott közlést (nemcsak szóbeli, vagy szövegest) alkotóelemeire vagy részeire bontsuk.
  • Szintézis: A részek alkotóelemek összerakásának új kombinációk létrehozásának képessége.
  • Értékelés: Kvantitatív és kvalitatív ítéletalkotásra való képesség, annak megállapítása, hogy az adott anyag kielégíti-e a meghatározott kritériumokat.


[Bloom az értelmi tevékenységekre vonatkozó rendszere. In. Oktatástechnológia II. 48. o. OOK. Veszprém 1985. Szerk.: Orosz Sándor]

A számítógéppel végzett munka ártalmai csökkenthetők

http://www.piac-profit.hu/?s=32&n=57&mr=1416


[Az oktatási célrendszerhez tartozó tevékenységek]