Az iskola a gyermek számára nem felkészülés
az életre, hanem része a valóságos, mindennapi életnek. Egy sajátos világ,
amelyik nemcsak jóval bonyolultabb, de erősen különbözik is a számukra
megszokottól, a családi élettől.
Sok gyermek az iskolában találkozik először szigorú időbeosztással, határozott
viselkedési szabályokkal, a teljesítményére vonatkozó, kemény elvárásokkal,
és sok-sok idegennel, akiknek szintén megvannak a maguk elvárásai, és
akikkel meg kell tanulnia együtt élni.
Ráadásul, hogy a dolog még bonyolultabb legyen, e szabályok és elvárások
egy része sosem hangzik el nyíltan, hanem ki kell őket találni, kikövetkeztetni
a mindennapok történéseiből. Ki kell tapasztalni, hogyan lehet lavírozni
a sok-sok elvárás között, hogy melyik szabályt kell komolyan venni és
melyiket nem, miért jár elismerés és elmarasztalás, hogyan lehet a diáktársak
között tekintélyre, népszerűségre, elfogadásra szert tenni, és persze
azt is, hogyan tudjuk kielégíteni - vagy éppen háttérbe szorítani - saját
igényeinket, vágyainkat és szükségleteinket.
|