A tanárok között ritkán
akadt hivatásos nevelő: de az iskola szelleme jó volt. Ebben a "katolikus"
iskolában szerzetes tanárok szabadságra és igazságérzetre neveltek. Felekezeti
kérdésekben türelmesek voltak és nagylelkűek. Nem hallottam soha, hogy
a reformátusokra, ez, "eretnek pogányok"-ra acsarkodnak; más,
világi jellegű, de "katolikus" cégérű középiskolákban később
nemegyszer észrevettem ilyen ellentéteket. Az iskola szelleme liberális volt,
a szónak Deák- és Eötvös - féle értelmezésében. A tanárok túlnyomó többsége
szerzetes, csak a tornát tartotta egy "világi" öregúr, aki maga
is inkább csak afféle röpke szünidőnek és játékalkalomnak tekintette ezt
a lyukasórát, s kedvünkre bízta, mivel töltjük el. Az a gyűlöletes és
butító "rekord-szellem", amely mostanában divatos, s például
az angol iskolákban, ahol igazán sokat adnak a sportszerű nevelésre, teljesen
ismeretlen, sőt megvetett és lenézni való becsvágy, a mi iskoláinkban
még nem hatotta át a testoktatást. A tornaóra lelki felszabadulást jelentett,
a tanórák feszültsége, kínos felelőssége és veszélyérzete feloldódott
néhány pillanatra a felelőtlen ugrándozásban. Az iskola "humánus"
szellemének értelmében csaknem szándékosan elhanyagoltuk, kissé lenéztük
és megvetettük a testi gyakorlatokat. Az öreg tornatanár az olajjal öntözött,
gumicipőszagú tornaterem mögött, egy keskeny, homályos tanári szobában
tartózkodott az órák alatt, dohányszitáján hosszú szálakra vágott, finom
és erős szűzdohány száradt, s ő maga vastag füstfelhőben ült bölcsen,
közönyösen és elégedetten, s reánk bízta, töltsük el az órát kedvünk szerint.*
Ők ketten, a tornatanár és a szabadkézi rajz tanára - ez a neves helybeli
festőművész előszeretettel festett lovakat és "huszárokat a vártán"
- világiak voltak; a nagy ritkán érkezett csak kisegíteni a fővárosból
egy-egy civil tanár. A rajztanár, kedves és jóindulatú "bohém",
a szó század eleji értelmezésében, pettyes La Valliere - nyakkendőt viselt,
nem sokat törődött velünk, s misem vele.
|