-
Hogy értelmezzem ezt, professzor úr?
- Úgy, hogy minálunk nem szokás az a haszontalan fel-alá járkálás, mit
kelmed gyakorol. Tanuló és nevelő között bizonyos távolságnak kell lennie,
tekintélye megóvása érdekében. Arra való a katedra, hogy azt a tanító
el ne hagyja. Onnét tanítson.*
- Nem születtem tanítónak, s nyugtalan természetem nem tűri, hogy székhez
szegezzem magam - válaszolt egyszerűen.
"Mi az - gondolta magában Szilágyi -, ez már megint itt kezdi? Így
nem megyünk messzire." Más érvek után nyúlt. - Jól ismeri kelmed
bölcs Salamon szentírásbeli intését:
"Ha megvered a gyermeket vesszővel, meg nem hal; ha vesszővel vered
meg őt, lelkét pokolból ragadod ki." Kelmed sohasem visz vesszőt
magával az iskolába. Vessző nélkül nincs függelem.
- Nekem még nem volt szükségem vesszőre, s ha lenne, magamat csapnám meg
vele - válaszolt elszántan. Szilágyi tűzbe jött erre, lehunyta szemét,
s nyersebben kezdett beszélni.
- Kelmed nemhogy fenyítené kikapós deákjait, de magához édesgeti, s velük
az osztályteremben éjszakáz.
- Elismerem - mondta, s valami megkönnyebbülés fogta el. - Sőt azt is
tudom, hogy a törvény tiltja az ilyet, de rossz alvó vagyok, s olykor
éjszakáznom kell. Tanítványaim társaságában pedig megköny-nyebbülést érzek
sokfele gondjaim közt.
- De együtt pipáz velük, sőt táncol is - vetette oda Szilágyi.
Most érezte, milyen rideg a törvény betűje, ha így egyszerre
csak a szeme közé vágják. Őszintén felelt erre is: - Már érettebb idejű
ifjak ezek, a táncot pedig komédiához próbáltuk, amit a kollégium ünnepségére
készítettem.
- Rossz példával jár tanítványai előtt, mert a templomot kerüli, és az
esti imákat is napról napra elmulasztja.
|