3.2.2. Digitális videó tömörítő technikák - Videó tömörítő eljárások

Digitális videó tömörítő technikák - Videó tömörítő eljárások

Betölti-e a valós idejű, valódi hatású videó a számítógép képernyőjét? Vagy mit tegyünk annak érdekében, hogy egyáltalán mozgóképet lássunk? Mint már korábban említettük, a nagy mennyiségű adatok tárolásához és az átvitel meggyorsításához az alábbi komponensek csökkentésével:

  • a képet megjelenítő képpontok számával, ezzel a képméret csökken,
  • a másodpercenként megjelenő képek számával,
  • a képpontok lehetséges színváltozatainak csökkentésével,
  • az adatok tömörítésével is.

Még az első három lehetőség kihasználása után is szükség lesz az adatok tömörítésére ahhoz, hogy a CD-ROM meghajtó és a képernyő, vagy pedig nagy sávszélességű üvegkábeles hálózat között a jelenlegi adatátviteli csatornákon megfelelő sebességgel lehessen átpréselni az adatokat. A tömörítés rendszerint „veszteséges” lesz, abban az értelemben, hogy a vizuális információ egy része mindenképpen örökre eltűnik, – ugyanakkor azonban a tömörítésnek „vizuális szempontból veszteségmentesnek” kell maradnia, vagyis még éppen elegendő információt kell megőriznie ahhoz, hogy az emberi szemet becsaphassa.

A multimédia-fejlesztők számára a kihívást mégis az egymással versengő tömörítési eljárások és algoritmusok sokasága jelenti, vagyis annak eldöntése, hogy melyiket használják. A CD-ROM alkalmazások számára azok a tömörítési eljárások tűnnek megfelelőnek, amelyek a videót speciális hardver nélkül is képesek kitömöríteni, mivel így a potenciális közönség jóval nagyobb. Ezért a CD-ROM-on lévő videók többségét szoftverek segítségével tömörítik: például a SuperMac által kifejlesztett Cinepakkal (ez a legnépszerűbb tömörítési eljárás) vagy az Intel Indeoval. Ezekkel a tömörítési eljárások a teljes, 30 kép/másodperces sebességnél 160 x 120 pixeles, 16-bites színes képet adnak, 320 x 240-es kép esetében pedig a sebesség általában 15 kép/másodperc.

Azonban a tömörítés kérdése manapság nemcsak egyszerűen a Cinepak és az Indeo közötti versengésről szól.

Tömörítési alapfogalmak:

  • Valós idejű tömörítés: (Real-Time Video, vagyis RTV)
  • Gyártási szintű tömörítés (Production-Level Video, vagyis PLV).
  • Szimmetrikus az összetömörítés és a kicsomagolás
  • Aszimmetrikus: az összetömörítés tovább tart, mint a kicsomagolás.

1990-es évek előtt a tömörített videók többsége az Intel i750-es processzorát használta a DVI két változatának valamelyikével: a valós idejű videót (real-time video, vagyis RTV) vagy pedig az ún. gyártási szintű videót (production-level video, vagyis PLV). Az RTV az Intel/IBM Action Media II kártyáján futó szimmetrikus, valós idejű tömörítési eljárás, 256 x 240-es felbontást tesz lehetővé 15 kép/másodperces sebességgel. A PLV aszimmetrikus eljárás, vagyis az összetömörítés tovább tart, mint a kicsomagolás. A PLV-eljárásnál még parallel-processzoros szuperszámítógéppel is több másodpercbe telik egyetlen képkocka tömörítése, de a végeredmény egy rendkívül jó minőségű, 30 kép/másodperces sebességű videó, ami 640 x 480-as felbontásban olyan alacsony adatátvitellel is visszajátszható, hogy még az egyszeres sebességű CD-ROM-on is működik.

QuickTime

A SuperMac Technology és az Apple Computer által 1991-ben kidolgozott egyszerűen szoftveres tömörítési eljárás. A rendkívül összetett fájl-formátumban digitalizált, tömörített végeredményt pedig a QuickTime-nak nevezték el. A mozgóképes videós szakemberek számára igencsak furcsa látvány volt a töredezett, szakaszos mozgású, bélyegnagyságú videókép. Az Apple a QuickTime struktúrát szabadon terjeszthetőnek minősítette, és ezzel olyan fájlformátumot tett közzé, ami más számítógépes környezetben is működik. Ezen kívül a formátum ki is bővíthető, így alkalmazása nem korlátozódott az Apple által kidolgozott egyszerű tömörítési eljárásra.

QuickTime Windows

Az Apple által elkészített Windows-os változat. A Microsoft Video for Windows-zal egy időben került bejelentésre. Napjainkban egyre nő e két egyaránt nyitott és kibővíthető formátum súlya, hiszen olyan kompatibilis tömörítési eljárások támogatását élvezik, mint például a Cinepak és az Indeo. A szaggatott lejátszású, kicsiny, 160 x 120 pixeles képernyőképtől mára eljutottak a 320 x 240-es felbontásig, sőt 640 x 480-as felbontásban JPEG tömörítéssel QuickTime videót jelenítenek meg.

Ami a PC-ket illeti, a Video for Windows és a QuickTime Windows-os változata se teljesítmény, sem pedig piaci elterjedtség tekintetében nem ér a Mac-es QuickTime nyomába. Azonban a Microsoft – ellensúlyozandó, hogy a Video for Windows csak lassan került be a kereskedelmi forgalomba – új irányba indult el: a hivatásos multimédiásokat igyekszik megnyerni.

A Video for Windows számára ugyanakkor nagy segítséget jelentettek a PC-ken egyre inkább elterjedő videógyorsító kártyák is, ezeket többek között az ATI, a Cirrus Logic, a Weitek, az Orchid, a Diamond, a Matrox és a Videologic jegyzi. Többségüket kifejezetten arra tervezték, hogy az alkalmazott tömörítési eljárástól függetlenül is képesek legyenek mindenféle Video for Windows formátumú videót teljes képernyőre nagyítva, 30 kép/másodperc sebességgel lejátszani. Bár a fejlesztők egyelőre még többnyire a QuickTime Mac-es változatát használják, azonban úgy tűnik, a Microsoft elszántan készül arra, hogy ezen a területen is összemérje erejét az Apple-lel, és az esélyei nem is rosszak.

A DVI tömörítési eljárás

A DVI (Digital Video Interactive) volt az első digitális videotömörítési eljárás. Eredetileg az RCA találta ki, de a tulajdonjog ma már az Intelé, amely két változatot is kidolgozott. Az egyik a PLV (Presentation Level Video), a másik az RTV (Real-Time Video). Az Intel az i750B-vel saját IC-családot fejlesztett ki, amely támogatja a PLV és az RTV valós idejű playback-jét. A valós idejű tömörítést viszont csak az RTV esetében tudja megvalósítani.

A két DVI tömörítés sokban különbözik egymástól. A PLV lényegesen jobb, viszont a képminőségnek és a nagyobb tömörítési aránynak megvan az ára. A kész videofilm percenként 200 dollár körüli összegbe kerül. A PLV segítségével CD-ROM-on lehet tárolni, illetve CD-ROM-ról lehet lejátszani a filmet. Az RTV – ezzel szemben – jóval gyengébb minőségű, ám olcsóbb. Fontos tudni, hogy a valós idejű desktop eljáráshoz a merevlemezről kell lejátszani az RTV-t, a CD-ROM-ok lassú átviteli sebességével ugyanis ez a technológia nem használható.

A Video for Windows

A Microsoft nevéhez fűződik. A Video for Windows egy 486-os, 33 MHz-es gépen, 160 x 120 pixeles (1/16 képernyő) felbontást és másodpercenként 15 képet állít elő. Sajnos az ilyen kép akkora, mint egy bélyeg, és a mozgások is szaggatottak. Nem véletlen tehát, hogy a Microsoft a Video for Windows újabb verziójához beszerezte a CinePak licencét a SuperMac-től. Ez a termék is ugyanazt az algoritmust használja, mint a QuickTime, s 320 x 240-es felbontást képes előállítani másodpercenkénti 15 képpel. A 486-osnál kisebb CPU-kon azonban a CinePak-kel sem lehet megfelelő eredményt produkálni.

UltiMotion

Az IBM is által kifejlesztett saját tömörítő eljárása. Az UltiMotion ugyanazt a sebességet tudja elérni, mint az Apple QuickTime.

 

  Megjelenítés /fps/ Felbontás /Pixel/ Hardverigény
Motion JPEG Teljes képernyő 30k/s felvétel lejátszás 320 x 240, vagy
720 x 480
MJPEG tömörítő hardver, Video RISC chip, gyors Winch.
MPEG Teljes képernyő 24/25, 30k/s lejátszás 352 x 240 NTSC, 352 x 288 PAL MPEG tömörítőchip, v. hardver, szoftveres lejátszás
MPEG- 2 Teljes képernyő 30 k/s lejátszás 720 x 480 NTSC,
720 x 580 PAl
MPEG-2 tömörítő RISC chip. Gyors adatátviteli egység Winc., vagy CD-meghajtó
Indeo 15 k/s lejátszás 320 x 240, Csak szoftveres lejátszás, min. 486-os processzor
Indeo 4.0 Teljes képernyő 30 k/s lejátszás 320 x 240, Csak szoftveres lejátszás, min. 90 MHz-es v. gyorsabb Pentium
Cinepak 15 k/s lejátszás 320 x 240, Csak szoftveres lejátszás
Apple Quick Time 15 k/s lejátszás 320 x 240 pixel ¼ képernyő A legjobb Macintosh gépekkel.

17. táblázat: Videó képtömörítő eljárások összehasonlítása

 

Formátum Leírás Alkalmazás
MPEG Motion Pictures Experts Group A mozgókép és hang tömörítésére alakult bizottság által kidolgozott szabvány. Video és audio kompresszió
MPEG-1 (1990) kb. 0,18 Mbyte/s adatfolyammal VHS minőségű videó rögzítés. MUM CD
MPEG-2 1992. kb. 0,4-1,2 Mbyte/s adatfolyammal VHS minőségű rögzítés. 16:9 képarány DVD. használja
MPEG-3 1995. kb. 2,5-5 Mbyte/s adatfolyammal HDTV minőségű rögzítés. 1080*1920 pixel HDTV
MPEG-4 1997. kb. 9,6-64 Mbyte/s adatfolyammal 176*144 pixel, telefonvonalon, valósidőben történő megjelenítés Streamline videó
AVI Audio Video Interleaved Microsoft a Video for Windows standard file-formátuma. (~160 x 120 képpont, 256, szín, hozzátartozó WAV formátumú hang) Videó
QTM Quick Time VR Apple. Hang, kép, animáció
MOV Movie Mozgókép

18. táblázat: Mozgóképformátumok

Formátum Leírás Alkalmazás
VRML Virtual Reality Modelling Language Animáció, VR
DXF Drawing Interchange File. Az Autodesk által kifejlesztett általánosan használt vektorgrafikus rajzcsere fájl. Olyan ASCII formátum, amely konvertálható kapcsolatot jelent a legkülönbözőbb szoftverekkel. (Word, Corel Draw, 3D Studio). Szg. tervezés

19. táblázat: Háromdimenziós adatformátumok