3.2. Jelzés kódolt zászlókkal

Jelzés kódolt zászlókkal21

410 körül korai utalásokat találhatunk már Plutarkhosznál (46-120) is, aki olyan görög tengeri csatákról tesz említést, amelyekben zászlójelzéseket is alkalmaztak.

900. Bizánci tengerészet kapitányaitól elvárták, hogy figyeljék az admirális hajóját, aki a központi árboc különböző oldalain és magasságain különböző színű zászlókkal és füsttel adta ki parancsait.

1738-ban de la Bourdonnais bevezeti a számozott kódokat a zászlókra. 10 különböző színű zászló jelölte a számokat 0-9-ig. 3 készlet zászló 1000 különböző jelet eredményezett.

1763-ban de Bigot, a Francia Tengerészeti Akadémia megalapítója Brest-ben az első megoldás egy változatát valósította meg. 336 eltérő zászlójelet vezetett be előre meghatározott eseményekhez vagy hajótól hajónak parancsokhoz.

1790-ben Lord Richard Howe, brit Királyi Tengerészetnél egy másik rendszert vezetett be, a Howe kódot. Az általa használt apparátus: 10 színes zászló, valamint 6 különleges zászló a kontrol kódokra, mint pl. „befejezés”. Ennek alapján 260 elemű számozott szócikkes szótárat hozott létre, mely 1799-ben 340-re bővült.

1803. Sir Home Popham admirális, szintén a brit Királyi Tengerészetnél már univerzális üzenetközvetítő rendszert talált fel, amelyen belül bizonyos közlések – mintegy a rövidítés okán – rögzített szimbólumokhoz kötődtek. E rendszer alkotta „A tengerészeti szótár távírási jelei”-t, ami a „Popham kód” néven vált ismertté.

 


6. ábra: Nelson admirális üzenete

1860. Albert James Myer, amerikai hadiorvos: kialakított egy jelzéssémát (Wig Wag) zászlókkal és lámpásokkal, mely két alapmozdulaton alapult: balra vagy jobbra mozgás.

 


7. ábra: Wig Wag jelzések

A távközlési rendszernek azonban közös kódrendszerrel kell rendelkezni, titkosítva, úgy hogy biztosítsa a fogadó fél nyugtázását is. Nézzük meg, hogy milyen egy ilyen rendszer.

Az alábbiakban összefoglaljuk a távolsági kommunikációs formákat.

 


8. ábra: Távolsági kommunikációs módszerek összefoglalása


 

21: Több információ: http://www.aandc.org/research/signalflags1.html