4. Összefoglalás

A 9. fejezetben kitekintést kapott néhány újabb nonverbális kommunikációs formáról. Részletesen megismerte a taktilis, az érintkezéses kommunikációt hasznosságát, fontosságát. Megismerkedett a térközszabályozás kommunikációs jelentőségével, az intim, a személyes, a társasági és a nyilvános zóna szerepével, hatásával. Megtudta, hogy a készítmények körébe tartozik a parfüm, a ruházat, a rúzs, a szemüveg, a hajviselet (paróka), az öltözet-kiegészítők, az ékszerek, a bizsuk, a jelvények, összességében a fedő, kiegészítő és szépítőszerek és kozmetikumok teljes készlete. Illetve azt, hogy kell bánni ezekkel, melyek a betartandó, írott és íratlan szabályok, amelyek az öltözködésre, hajviseletre, ápoltságra, kozmetikára vonatkoznak. Olvasott arról, hogy az ember jellemző környezetéhez tartozik például a munkahelye, munkakörnyezete. Munkakörnyezetünk nem tükrözhet rendetlenséget, elhanyagoltságot.