Az oktatóprogramok típusai

A tipológiában a számítógép az oktatástechnikai eszköz funkcióját tölti, be. A különböző felhasználási lehetőségeket legcélszerűbb az oktatási módszerek szerint tárgyalni.

  • Az ismeretközlő programok célja: a tanulók segítése az új ismeretek megszerzésében. A folyamat során gyakran ellenőrző kérdésekkel elemzik az ismeret-elsajátítást, s ennek megfelelően más-más úton vezetik végig őket a tananyagon. A több előismerettel rendelkező vagy jobb képességű tanulók gyorsabban és rövidebb úton haladhatnak, a gyengébbeket a program megpróbálja szintre hozni. A tanulási folyamat során a tanuló folytonos visszacsatolást kap.
  • Az ellenőrző programoknál a kérdéseket a gép tárolja és jeleníti meg, a választ pedig közölni kell a tanulónak. A teszt elvégzésekor a számítógép objektíven értékeli a tanulót.
  • A gyakorló programok a már ismert tananyag bevésésére szolgálnak, és az anyag emlékezetbe vésése ismételt gyakorlással könnyíthető meg. Ezekben a programokban a tanuló a feladatokat a számítógéptől kapja, s addig végzi a gyakorlást, amíg a kívánt gyakorlottsági szintet el nem éri, ill. az adott terület jártasságai, készségei nem alakultak ki. A gép állandóan ellenőrzi a válaszokat és visszajelzi az eredményt. Ennek alapján a tanuló maga dönti el, hogy milyen nehézségi fokban folytatja a munkát.
  • Szimulációs programok. A szimulációs programok valamely jelenség matematikai leírásának (modelljének) felhasználásával a tanuló által választott szituációval játsszák le – elősegítve így a modell megismerését, ill. lehetővé téve a veszélytelen kísérletezést, gyakorlást.
  • A problémamegoldó programtípusnál a tanuló feladata valamely probléma megoldása, amelyet a gépen tesztelhet. A gép irányítja a feladatmegoldást, tanácsokat, elemzéseket ad, számításokat végez, adatbázisokat kérdez le. A mesterséges intelligencia (Artificial Intelligence, AI) kutatása révén egyre nagyobb szerepet kapnak a problémamegoldó programok oktatási alkalmazásai.

[Programozott tankönyvek]