A számítógéppel segített tanulás

A számítógép oktatógépként történő hasznosítására vonatokozó kutatások, a számítógéppel segített tanulás (CAL) kezdete az 50-es évek közepére tehető, bár vitathatatlan, hogy csak a mikroszámítógépek elterjedése hozott eredményt az iskolai gyakorlatban.

  • CMI (Computer Managed Instruction) számítógép által szervezett oktatás lényege, hogy a diák nincs közvetlen kapcsolatban a számítógéppel, nem oktatási anyagot tárol, a diákok adatait tartja számon, az egész oktatási folyamat irányítását kívülről támogatja.
  • CBI (Computer Based Instruction): számítógépre alapozott oktatás.
  • CAI (Computer Aided Instruction): számítógépes vagy számítógép által segített oktatás esetén a számítógép oktatógépként funkcionál, tartalmi és tanulásirányító információkat egyaránt tárol, ugyanakkor többféle didaktikai feladat megoldásában képes segíteni a tanárt.



[Számítógéppel segített tanulás]

A megfelelően megtervezett oktatási szoftverek alkalmazása esetén a számítógép alapú tananyagok az egyéni tanulás – és így a nyitott- és távoktatás – támogatására a leghatékonyabb eszközök lehetnek.
Míg korábban a tanár és az oktatás, napjainkban a tanuló és a tanulás került a központba. Ezért a szóhasználat e szerint módosult: az instruction-t felváltotta a learning, – sugalmazva ezzel a tanulóközpontúságot, a nagyobb tanulói szabadságot, ugyanakkor a nagyobb felelősséget is a tanuló részéről. E filozófia alapján alakultak ki az ún. CBL anyagok, ill. a CAL (Computer Aided Learning), azaz a számítógéppel segített tanulás.
A tanulás a tanuló számára közvetlen sikerélményt biztosít, mely erősíti a tanulási motivációt és ezáltal önálló tanulásra serkenti. Felhasználható az önálló egyéni, és a csoportos tanulásra, ill. bemutatásra egyaránt. Jól alkalmazható a gyakorlatok elő- és utófeldolgozására. Többoldalúsága révén gazdaságosan felhasználható médium.
A tanuló különböző szinten állhat kapcsolatban egy CBT-prog¬rammal: a kommunikációs szinttől a felhasználói-alkalmazói rétegen át a fejlesztői-programozói szintig. A CBT nem kizárólag az ismeretanyag közvetítésére alkalmas, hanem bonyolultabb képességek (pl. viselkedéstréning) elsajátítására is. A tanulók leginkább a CBT és a személyes oktatás kombinációját kedvelik. A gyakorlatban legjobban bevált, ha a CBT-anyagok használatakor a tanári előadást és a csoportos megvitatást didaktikailag ügyesen összekapcsolják.

Alkalmazási területei:

  • A CBT a kognitív tanulásra alkalmazható legjobban (összefüggések elemzésére, tények fogalmak bemutatására).
  • Az affektív tanulásra való hatása a legnehezebb. A szociális és emocionális tartalom közvetítéssel is próbálkoznak. A tapasztalatok azt mutatják, hogy nem lehet magatartást-viselkedést gyakoroltatni, csak demonstrálni. A szociális elemek – amelyek az affektív tanulásban fontosak – CBT-vel nem pótolhatók.
  • A pszichomotoros tanulásra kiválóan alkalmasak a CBT-programok. Kereskedelmi, szolgáltatási, ipari és haditechnikai oktatási szimulációk kiválóan elvégezhetők a segítségével.

Interaktív tábla matekórán