Az oktatás jelenlegi problémái

A pedagógiai munkában egyre kiemelkedőbb helyre kerül – a személyiségfejlesztés és a nevelés mellett – a tanítás-tanulás folyamata, annak szerkezete, szervezeti formái, módszerei és az eszközrendszer megújítása. Ehhez azonban a tanulásnak megfelelően motiváltnak és algoritmizáltnak kell lennie. A tanítási folyamatban a hangsúly a tanításról a tananyag- és tanárközpontúságról (amelyben a figyelem az ismeretek mennyiségi átszármaztatására esik) egyre inkább a rendszerszemléletű képzésre irányul, ahol a tanulói tevékenység megtervezése a cél. Az oktatás jelenlegi problémáit az alábbiakba lehet sűríteni:
1. Azonos képzési szinten különböző szintű tudásúak a tanulók.
2. A tanulók eltérő képességekkel rendelkeznek, a tanulási sebesség és a megértés fokában is.
3. Eltérő érdeklődési beállítottsággal rendelkeznek a tanulók (humán, reál érdeklődés, ill. elméleti vagy gyakorlati problémamegközelítésű a tanuló).
4. Eltérő a tanárok felkészültsége, pedagógiai kulturáltsága, tudásszintje, módszereik, követelményszintjük.
5. Eltérőek az oktatási feltételek (földrajzi fekvés, az épület beosztása, a tanterem felszereltsége), és ezek elmaradást vagy jó előrehaladást eredményeznek.
6. Az iskolai lemaradásokkal, mely enyhébb esetben csak fáziskésés, szélsőséges esetben polarizáció, a hagyományos iskola és képzés nem képes megbirkózni.
A felnőtt lakosságnak csak szűkebb rétege képes a tudományos-technikai és társadalmi-gazdasági változásokhoz hozzáigazodni, adaptálódni.
A fenti oktatási problémák (a különböző alapok, az eltérő képességek, az érdeklődési területek sokrétűsége, a tanárok különbözősége, az eltérő oktatási feltételek, a lemaradások okaként említett tudásbeli fáziskésés, a korszerű technológiák integrálásának a hiánya, a felnőtt lakosság művelődési igényeinek hiánya) olyan új rendszerszerű problémakezelést igényel, ahol a tanulás-tanítás szervezeti formáit, módszereit és eszközrendszerét alaposan meg kell újítani. Olyan eljárásra, technológiára van szükség, amely képes integrálni a társadalomtudományok (filozófiai, pedagógiai, pszichológiai, szociológia, és az információs technológiák) új eredményeit is.