Az integrált tanulásról
Az integrált tanulás egyszerűbben azt is jelenthetné, hogy a hagyományos tanórák internet támogatással bővülnek ki. Amikor viszont a tanulást ki akarjuk vinni a világhálóra, ismernünk kell a technológiai kommunikáció mellett az emberi kommunikáció és tanulás ismérveit. Az internetes tanulás, még ha sokan ma e-learningnek is nevezik, nem nélkülözheti a távoktatási rendszerekben támasztott követelményeket, melyek az alábbiak: térbeli és időbeli függetlenség, az oktató és hallgató közötti interaktivitás közelítése a valós oktatási kapcsolatokhoz. (A hallgatók és az előadó közötti legmagasabb fokú személyes kommunikáció a hagyományos tantermi oktatás során lehetséges, ezt követi a szinkron online és az aszinkron (off-line) tanulás, míg az off-line hálózat nélküli számítógép előtti tanulás során megszűnik).
A fentiek alapján az integrált tanulás egyesíti az egyéni tanulás, a hagyományos tananyagok, az osztálytermi foglalkozások (kontaktórák), a hang- és videokonferencia, valamint a web alapú tanulási környezetben alkalmazott optimális kommunikációs lehetőségeket, technológiai módszertani formákat.
A hatékony oktatástechnológiai elvekhez tartozik, hogy mindvégig a tanuló van a folyamat megtervezésének a középpontjában. Ez egyfajta paradigmaváltást jelent a pedagógia korábbi irányzataihoz képest: korábban a tanítás (teaching) és oktatás (instruction) voltak a kulcsszavak, ma egyre inkább a tanulás (learning) fogalma kerül a középpontba. A pedagógusok szerepe egyre inkább nem egyszerűen ismeretátadás lesz, hanem tanulóközpontú rugalmas tanulási környezet (learning environment) hatékony megtervezése, amelyben a tanuló egyéni sajátosságainak, lehetőségeinek és érdeklődésének megfelelően tevékenykedik bizonyos ismeretek és készségek elsajátítása érdekében.
Az integrált tanulási környezet nemcsak tanulóra, tanárra vonatkozik, hanem az oktatási intézmény minden fontos szervezeti elemét magában foglalja: ide tartozhat a tanulói jelentkezéstől kezdve az online tananyagokból történő tanuláson át az on-line vizsgáztatásig, a tanárokkal való konzultációtól kezdve a többi tanfolyami résztvevővel történő szakmai tapasztalatcseréig minden.