A multimédia szerepe és használata az oktatásban

Ha egy könyv megvásárlása előtt is belelapozunk a kiadványba, akkor egy a multimédiás, oktatási szoftverek megvásárlása előtt is jó, ha előre tájékozódunk, esetleg kipróbáljuk az adott termék demó változatát, hogy eldöntsük, tényleg megfelel-e az alkalmazás az igényeinknek.

Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni a multimédiás anyagok értékelésénél?

Napjaink digitális-számítógépes „tömegkultúráját” nem követte a médiaismereti „magas kultúra”, azaz nem járt az eszközök és technikák fejlődése nyomán a bennük lévő tartalmak kifejezésének, megjelenítésének a kifinomulása. A számítógépes technikai, programozási ismeretek gyakran médiadilettantizmussal párosultak, ami azt is jelentette, hogy az alkalmazók, a mindenkori célközönség befogadói igényeit gyakran alábecsülték. Manapság a felhasználók, így a pedagógusok is zavarban vannak, mert nem tudják eldönteni, hogy egy multimédiás terméknek milyen értékei, előnyei, hátrányai vannak.
Az oktatásban felhasznált interaktív multimédia-programoknak fokozottan meg kell felelniük bizonyos kritériumoknak, ilyen például a szakmai pontosság és hitelesség, adekvát médium alkalmazása, amelyeknek természetesen összhangban kell lenniük a formai megjelenéssel is. Tudni kell felismerni és megkülönböztetni a szórakoztató, ismeretterjesztő és a szakmailag igényes, tudományosan megalapozott produktumokat. A multimédiáás termékben is nagyon fontos, hogy megbízható forrásból származó, pontos információkat találjunk az adott alkalmazásban, ezért nézzünk utána, hogy a multimédiás anyag mely forrásokra alapozva került összeállításra, aktuális információkat tartalmaz-e.
Fontos, hogy tisztázzuk, hogy az adott alkalmazás a tanulási célnak megfelel-e? Előítéletektől mentesen, hitelesen, objektíven közvetíti-e az információkat?
Az alkalmazás nyelvezetét vizsgálva fontos, hogy érthetően, lényegre törően, hibáktól mentesen kerüljön megfogalmazásra a tartalom. A nyelvezet stílusa feleljen meg a tanuló (felhasználó) életkori sajátosságainak.
Az sem ritka, hogy az alkalmazás kidolgozása ízléses és felhasználóbarát, de sajnos a tartalom nem fedi le kellőképpen az adott témát, sok helyen hiányos. A szép külcsín nem tévesszen meg senkit!


Amennyiben a multimédiás tartalmat az internetről érjük érdemes a következőket is megvizsgálni.

Sárváry et.al:

Web oldal és CD értékelése

http://comlogo.web.elte.hu/team/orak/sipka/


Milyen gyakran frissítik a honlap tartalmát? Egyáltalán fel van-e tüntetve az utolsó módosítás dátuma? Mi a helyzet a belinkelt oldalakkal? Élnek-e a linkek, megbízható oldalakra mutatnak, amelyek szoros kapcsolatban vannak az adott témával? Egyáltalán jobb-e az adott oldal a felkínált külső weboldalaknál? Fel van tüntetve, hogy ki (vagy melyik szervezet) az oldal üzemeltetője? A tartalomfejlesztő, látványtervező e-mail címe fel van-e tüntetve, szerepelnek-e egyéb referenciák? Ha igen, azok milyen minőségűek?

Navigáció
A navigáció a CD-ROM-on (DVD-n) és weben elérhető anyagok esetén is egyaránt fontos.
Feltétlenül meg kell vizsgálnunk a következőket:

• Az információ gyorsan elérhető-e, elég gyors-e az oldalváltások sebessége, vagy esetleg felesleges effektek lassítják az információhoz jutást?
• Az ikonok és menük mennyire érthetőek, intuitívek?
• Az egyes instrukciók egyértelműek és könnyen érthetőek?
• A képernyő kinézete jól megtervezett, olvasható-e minden szöveg, az ábrák/képek mérete megfelelő-e?
• A használat sorrendje a felhasználó által szabályozható, felfüggeszthető és elindítható?
• A narráció sebessége szabályozható, esetleg kikapcsolható?
• A bejárt útvonalakhoz tartozó visszatérési útvonalakat megjegyzi-e?
• Létezik-e több szintű keresés azon részeknél, ahol szükséges?
• Használhatunk-e egyéni könyvjelzőket?

Webes tartalom
Webes tartalom esetén érdemes áttekinteni a következőket is:
A hozzáférés sebessége megfelelő-e? A felhasznált médiaelemek megfelelő sebességgel töltődnek le? A belső linkek megfelelően segítik a tájékozódást? Elfogadott, szabványos médiaelemek szerepelnek az oldalon?
Segédanyagok
A technikai (és tanári) segédletet - már ha egyáltalán létezik - is fontos megvizsgálnunk!
Tartalmazza-e a leírás a megfelelő szoftver- és hardver követelményeket, és a telepítés lépéseit? Az installálás könnyen elvégezhető? Van-e esetleg telefonos ügyfélszolgálat, amennyiben problémák merülnek fel?
A tanári segédletnek egyértelműen tartalmaznia kell a célcsoportot, a program tartalmának összefoglalóját, tanítási, illetve magatartási útmutatókat. Előny, ha a leírás tartalmaz óravázlatokat és tanulók számára kiosztható anyagokat, munkalapokat. Természetesen sokkal több értékelési szempont is létezik (lásd az ELTE Informatika Szakmódszertani Csoport, Oktatóprogramok értékelése című tantárgyának értékelési szempontjait.), sőt magunk is felállíthatunk saját igényeinknek megfelelő szempontrendszert. A magyar nyelvű oktatóanyagok köre manapság ugyan bővül, de előfordulhat, hogy a magyar piacon nem találunk a céljainknak megfelelő alkalmazást. A külföldön készült, magyar nyelvre adaptált programoknak pedig sokszor az a hátránya, hogy nem illeszthetők be a Magyarországon érvényes tantervi keretek közé. Ezért ne féljünk mi magunk is tananyagokat készíteni, természetesen figyelembe véve a fenti szempontokat. http://comlogo.web.elte.hu/team/orak/sipka/