Médium vagy módszer?

A módszertani kérdések kulcs szerepet játszanak az online képzések eredményes bevezetésében. Az oktatástechnika és a módszer szerepének viszonyát illetően két markáns állapot fogalmazódott meg.  R. Clark felfogása szerint a technikai eszköz, a médium csak másodlagos a tanulás szempontjából, a módszer, azaz a tanulást segítő hatások megfelelő strukturálása az, ami meghatározó. A különböző technikai médiumok mintegy a tanulási tartalmakat közvetítő, szállító szerepet játszanak csupán.  Az ezzel ellentétes pozíció megfogalmazója R. Kozma, aki szerint az egyes médiumok sajátos szimbólum rendszere, eltérő szimbólum feldolgozó kapacitása különbözőképpen hat a tanulók mentális modelljeinek kialakulására, illetve ezek módosulására.   Véleménye szerint a megfelelő médiumok kiválasztása nagyon is lényeges a tanulás eredményességét illetően, mert a tanulási folyamat különböző aspektusait a különböző médiumok kognitív szempontból releváns jellemzői befolyásolják.
A pedagógiai módszer és a helyes médiumválasztás együttesen fontos

A két nézőpont inkább egymást kiegészítő, mintsem kizáró viszonyban van. A két álláspont egyik közös nevezője lehet Clark megjegyzése, miszerint ha már kidolgoztuk a megfelelő módszert, akkor fontos, hogy olyan médiumokat válasszunk, amelyek a leggyorsabban és legkisebb költséggel juttatnak el célunkhoz. A másik Kozma Clark eredeti kérdését átformáló  álláspontja:  „Azt gondolom, hogy a „befolyásolja-e a média a tanulást” kérdés helyett azt kellene kérdeznünk: milyen módon lehet a különböző médium-jellemzőket a tanulás eredményes befolyásolására E tananyag szerzői úgy gondolják, hogy az e-learning fejlesztések során nagyobb súlyt kellene kapnia az instrukciós módszernek, ami a mi modellünkben a didaktikai designba épül be.  A tanulási folyamat segítésének átgondolt megtervezését követően választjuk ki a jól meghatározott célok eléréséhez legmegfelelőbbnek tűnő elemeket abból a gazdag – és egyre gazdagodó –eszköztárból, amely a különböző médium attribútumokat illetően ma rendelkezésünkre áll.