Passzív iskolai emlékeim - tehát
olyan időszakból valóak, mikor engem tanítottak, nem én oktattam
- elég vegyesek. Az iskola intézményét szerettem, egészen kis koromtól
fogva elragadtatott, hogy ott megtanítanak mindarra, amit nem tudok
a világról, napról napra gazdagabb tudással térek haza. Jeles tanuló
lévén, sose kellett tanulásra nógatni, a magaviseletemmel se volt
baj, ennek ellenére kevés nevelőm tudott mit kezdeni velem: nem
voltam tipikus gyerek, irányításomhoz több tapintat, humorérzék
és fantázia lett volna szükséges, mint amivel legtöbb tanárom-tanárnőm
rendelkezett.
Míg ötödikes gimnazista nem lettem, s új magyartanárom
észre nem vette: van valami speciális és nem is szégyelendő oka
annak, hogy az én magyar fogalmazásaim sose hasonlítanak az osztálytársaiméhoz,
a magyar írásbeli dolgozataimmal örökké baj volt.
|
|
Tanárnőm egyszer felhívatta anyámat, s közölte vele,
van valami nyugtalanító az én fogalmazásaimban. "Ez a kislány mindig
mást vesz észre, mint amit az osztálytársai, én néha már nem is tudom
osztályozni a munkáit. Kérlek, kedves Lenke, hassatok oda, hogy megváltozzék
- gyakoroljátok vele otthon a fogalmazást!" Anyám elképedt s azt
felelte, gyakorlom én az írást épp eleget, egyebet se csinálok otthon,
mint gyártom a regényeket. "Le kell róla szoktatni - mondta a tanárnőm
-, de azonnal! Ez a kislány ne írjon regényeket! Micsoda butaság!"
|