Életünk minden pillanatát végigkísérik
az érzelmek. Ennek ellenére - vagy talán éppen emiatt? - évszázadokig
meghatározó volt Arisztotelész azon álláspontja, hogy az érzelmek olyan
tényezők, amelyeket a logika, az ész ellentéteként értelmezhetünk, és
amelyek zavarják azok működését. Ma is sokan úgy vélik, a legokosabb,
ha igyekeznek érzelmeiket minél inkább háttérbe szorítani, lehetőleg nem
is figyelve rájuk.
A legújabb pszichológiai kutatások kiderítették, hogy az érzelem és a
gondolkodás nem egymás ellentétei, hanem szorosan összefonódnak, egymástól
elválaszthatatlanul, egymást segítve működnek. Az érzelmek teszik lehetővé,
hogy a világot a jó és rossz, vagy legalábbis a jobb és rosszabb dimenzió
mentén tudjuk értelmezni, azaz képesek legyünk döntéseket hozni. (Egészen
hihetetlen, de ha valaki agysérülés következtében képtelenné válik az
érzelmek átélésére és kifejezésére, egész személyisége megváltozik, és
nem lesz képes többé döntéseket hozni - még akkor sem, ha intellektusa
egyébként ép maradt.) Jobb féltekénk egészként ragadja meg a különböző
helyzeteket, és e gyors - a gondolkodásnál sokkal gyorsabb! - kiértékelés
eredményeként jelennek meg az érzelmek.
Az érzelmek különösen intenzívek akkor, ha társas térben mozgunk, ha
más emberekkel kerülünk kapcsolatba. Az iskola világát is át- meg átszövik
az érzelmek. Ezek közül a szorosabb értelemben vett társas érzelmek: a
rokon- és ellenszenvnek néhány formáját vesszük szemügyre.
A társakkal való érzelemteli kapcsolat igénye - amit általában szeretet-szükségletnek
nevezünk - velünk születik; kielégítése az egészséges fejlődés szempontjából
fontosabb, mint a korrekt ellátás. |