A forgatókönyvírás részei
A
forgatókönyvírás során a célkitűzések birtokában le kell írni a
fejezetek tartalmát, meg kell határozni a multimédia lefolyási
struktúráját, el kell készíteni mindent, ami a technikai
forgatókönyvvel van kapcsolatban. Meg kell határozni az egyes modulok
közötti kapcsolatot, logikai, didaktikai és ergonómiai szempontokat
figyelembe véve.
Az általános célok és követelmények
tisztásakor a tartalomelemzés alapján el kell dönteni, hogy milyen
tudásszerkezetet kívánunk megvalósítani.
- A kognitív (értelmi neveléssel összefüggő) célok az észleléssel, felismeréssel, megértéssel, ítéletalkotással, következtetéssel kapcsolatosak.
- Az affektív (érzelmi-akarati cselekvéssel összefüggő) célok az attitűdöket, emóciókat, a méltányolást, elfogadást és az értékelést fedik le.
- A pszichomotoros (mozgástanulással összefüggő célok megvalósítása során mozgásos készségek (írás, gépírás, mozgásos tevékenység, tánc, sport) kialakítását kívánjuk megvalósítani az alkalmazás során.
A három céltartomány nem határolható el
élesen egymástól, hiszen amikor gondolkodunk, egyben érzelmeket is
átélünk, és mozdulatokat is kifejtünk. Azt is mérlegelni kell, hogy a
célok meghatározásakor a tartalmat milyen szinten kívánjuk megkövetelni.
A
kognitív tanuláselmélet a kognitív folyamatokat (pl. tapasztalatok
megjelenítésének, a belátás és az elvárások szerepét) kiemelő
tanuláselmélet. A mechanisztikus jellegű inger-válasz és a megerősítési
elméletektől eltérő tanuláselmélet. Tárgya megismerés, a kognitív
folyamatok feltárása.
A kognitív térképek tapasztalatok útján a cél eléréséhez vezetnek.
Mivel
a multimédia elsősorban kognitív média, az alábbiakban az értelmi
tevékenységekre vonatkozó rendszert mutatjuk be. (Bloom) Ismeret,
megértés, alkalmazás, analízis, szintézis, értékelés.
- Ismeret: Gondolatok, tények felidézésére való képesség
- Megértés: A közölt információ befogadására és hasznosítására való képesség.
- Alkalmazás: Képesség az absztrakciók, szabályok elvek és módszerek alkalmazására új konkrét helyzetekben.
- Analízis: Annak a képessége, hogy az adott közlést (nemcsak szóbeli, vagy szövegest) alkotóelemeire vagy részeire bontsuk.
- Szintézis: A részek alkotóelemek összerakásának új kombinációk létrehozásának képessége.
- Értékelés: Kvantitatív és kvalitatív ítéletalkotásra való képesség, annak megállapítása, hogy az adott anyag kielégíti-e a meghatározott kritériumokat.
[Bloom az értelmi tevékenységekre
vonatkozó rendszere. In. Oktatástechnológia II. 48. o. OOK. Veszprém
1985. Szerk.: Orosz Sándor]
A számítógéppel végzett munka ártalmai csökkenthetők
http://www.piac-profit.hu/?s=32&n=57&mr=1416