2. Struktúra leírása
Tekintettel
arra, hogy a multimédia a non-linearitáson alapul, így az alkalmazások
struktúrája sajátságos. A tartalom több fejezetre (menüpontra)
bontható, csakúgy, mint egy tankönyv. A fejezeteken belül helyezkednek
el az alfejezetek (almenüpontok), valamint az információt tartalmazó
lapok. Amennyiben fogalmakat bővebben akarunk kifejteni, úgy azokat
forró szavak (hotword) révén lehet részletesen bemutatni. A fejezeten
belüli információkat tagolni, majd logikailag el kell helyezni. Ezt a
lapok közötti navigáció szabályzásával lehet megvalósítani. Meg kell
tervezni felületeken az interakció céljait szolgáló nyomógombokat, ill.
kereteket (lapozás előre, utoljára megtekintett dia, lapozás vissza,
fejezetre, kulcs szavakra (ikonokra) történő ugrás, médialejátszó stb.)
A
programban történő mozgás megtervezésekor az oldalak közötti mozgást
kívánjuk megvalósítani a képernyő elhelyezkedő megfelelő irányba mutató
nyilakkal, grafikus elemekkel.
A programstruktúra tervezése során
szem előtt kell tartani, hogy a megjelenítendő tartalmaknak van egy
kialakult sorrendje. A multimédiás tananyagokban azonban nem csupán a
menüpontok, és alegységeik (modul, nodus, atomi egység) alkotják.
1. A produkció rendszerint egy hatásos (dinamikus, attraktív) bejelentkező képpel (intro) kezdődik mely tájékoztatja a felhasználót a program címéről. Ezen a szinten ajánlatos egy elektronikus névjegy (about) bemutatása, mely alapján a készítő információkhoz (elérhetőségét, referenciák) juthatnak a felhasználók a szerzőkről.
2. Ezt követi a köszöntés, amely felhasználót az alkalmazás céljáról tájékoztatja. Az alkalmazásokban ezen a szinten ajánlatos megjeleníteni a súgót (help), valamint egy demonstrációs lejátszást alkalmazni, annak érdekében, hogy a felhasználó könnyen el tudja sajátítani az navigációt, ill., meg tudja tanulni a használatot.
3. A következő - a főmenü - oldal teszi lehetővé a fejezetek közül való választást.
A multimédiás produkciók belső szerkezetét mindig menüpont egységek alkotják, amelyek modulokból, ezek pedig nodusokból (lap, csomópont) állnak.
4. A tantárgyi témák, modul egységek az egyes foglalkozások gyűjtőpontjai.
5. A nodusok állhatnak egy vagy több képből, vagy mozgó epizódokból, hangjelenségekből, vagy anélkül. Azt, hogy az audiovizuális információ hogyan jelenik meg egy nodusban, attól függ, hogy az adott környezetben hogyan kerül bemutatásra egy ismeretanyag. A nodusok alkotják a modulokat. A multimédiában a tanulók számára e moduloknak jól tanulhatóknak kell lenniük. Ennek pedig az a feltétele, hogy olyan egységeket, nódusokat tartalmazzon, amelyekben az ismeretanyag pontosan le van írva, és könnyen hozzáférhetők.
6. Az epizódok másképpen atomi elemek alkotják hivatkozások legalsó szintjét a nódusokat építik fel. Az epizódok mérete összefügg a nódus méretével a hiper- és a multimédiában is. Céljuk, hogy információt adjanak értelmes egységekben, de nem lehetnek hosszabbak a szükségesnél. Epizódoknak nevezzük a tananyagegységeket, amelyek önállóan értelmezhetők, még üzenetértékkel rendelkeznek, de terjedelmük, nagyságuk olyan, hogy alkalmasak (képernyő)-üzenetként is működni. Az epizódok mérete összefügg a nódus méretével mind a hiper-, mind pedig a multimédiában. Céljuk, hogy információt adjanak értelmes egységekben, de nem lehetnek hosszabbak a szükségesnél.
A multimédia-alkalmazásokat megelőzvén a hipermédia készítésekor már komoly tapasztalatot szereztek a korábbi fejlesztők. "A hipermédia azt jelenti, hogy a tananyagot kis egységekre, ’nodusokra’ bontják le, amelyek úgy kapcsolódnak egymáshoz, hogy a felhasználó tud válogatni közöttük.
(CRAIG LOCATIS–JAMES CHARUHAS–RICHARD BANVARD: Hipervideo. Educational Technology Research and Development. 1990, Vol. 38. No. 2. 41–49. p. In: Médiakommunkáció.)
Az önálló tanulás helyzetében a tanuló általában
"kettesben" van a tananyaggal, ezért a tananyagnak motiváló szerepet
kell betölteni.
Összességében egy multimédiás tananyag lefolyási struktúráját az alábbii fő elemekkel jellemezhetjük:
1. BEJELENTKEZŐ KÉP (Címkép) - (Help, névjegy)
2. KÖSZÖNTÉS (Welcome) - (Tutor, demo program)
3. FŐMENÜ (Témakörök), MENÜPONTOK (Alfejezetek szükség szerinti bontásban)
4. TANTÁRGYI TÉMÁK, MODUL EGYSÉGEK
5. NÓDUS (csomópont, lap, képernyőnyi tartalmak)
6. EPIZÓDOK- ATOMI EGYSÉGEK (média objektumok; szöveg, kép, hang mozgókép)

Az
ábrán a bekeretezett részben láthatjuk a tananyagmodulokat, amelyek
összetett egységei a tananyagnak: "A tananyag szerkezetét mindig
egységek alkotják, melyek egy-egy alkalomra tervezett modulokból
állnak. Ez utóbbiaknak a tanulók számára egyszerre jól tanulhatóaknak
kell lenniük." A modulok tartalma összetett kis egységekből
(nódusokból), áll, ezeket pedig az epizódok alkotják. ROVENTREE (1990)
SDT alapelvek
Az alábbi linken megtekintheti a hazai Sulinet Digitális Tudásbázis esetén alkalmazott szempontokat.
http://izzo.inf.elte.hu/~hehe/tavoktatas/tav05/felev2o/SDT_alapelvek_EG.htm