A multimédia tervezése és kivitelezése
A
multimédia kivitelezéséhez szükséges ismeretek az oktatástechnológiai,
médiainformatikai ismeretek, kompetenciák birtokában lehetségesek. A
80-as években kialakult nézetet felidézve NÁDASI ANDRÁS így ír erről :
„Az oktatástechnológiai szemlélet kialakulásához és a pedagógia
egészében történő meggyökerezéséhez az audiovizuális technika, a
programozott oktatás, a tömegkommunikációs médiumok,
multimédia-rendszerek és a számítógépes oktatás kínálta lehetőségek
adják az egyik indítékot.”
Természetesen az oktatástechnológia
nemcsak ezekből a lehetőségekből táplálkozik, hanem az oktatáselmélet,
a tanuláslélektan, az oktatás-gazdaságtan, az informatika és a
szervezéstudomány eredményeit is megkísérli hasznosítani az eredményes
tanulás feltételrendszerének kialakításához.”
A média és az információtechnológia kapcsolatát Barbara L. Martin így foglalja össze:
- a média és az AV kommunikáció,
- hanglejátszó eszközök,
- a számítógép és a számítógéppel segített oktatás,
- oktatórendszerek.
A multimédia meghatározása
A multimédia definíciója:
A számítástechnikai gyártók – mert napjainkban ez divatos fogalom – sokszor indokolatlanul írják rá ezt a szót termékeikre azért, hogy kelendőbbek legyenek. A fenti okok miatt az emberek elbizonytalanodnak a fogalom hallatán. Megkülönböztetésül tehát, a médiumokban szegény, ill. hiányos – csupán üzleti és nem kulturális értékeket közvetítő – produkciókat pszeudo-multimédiának fogjuk nevezni.
Akkor mit nevezzünk multimédiának? Értelmezésünk szerint:
A multimédia olyan technológia, mely a számítógéppel segített kommunikációt és interakciót összetett, interaktív médiarendszerrel valósítja meg, és teszi lehetővé vizuális (adatok, szöveg, állókép, grafika, animáció, mozgókép) és auditív (beszéd, zene, zörej) megjelenítési formák integrálásával.
A többféle megjelenítési formának egységes kezelői felületet a számítógép biztosít. Az interaktív multimédia segítségével a felhasználó a valósidejű szimulációktól a virtuális vi-lágokig eljuthat, oly módon, ahogy ő ezt kívánja. Elsősorban az önálló manipuláció eszköze.
Egy összetett
informatikai definíció szerint:
A multimédia-rendszert független számítógép-vezérelt, integrált előállítása, célorientált feldolgozása, bemutatása, tárolása, továbbítása határozza meg, melyek legalább egy időfüggő (folyamatos) és egy időfüggetlen (diszkrét) médiumban jelennek meg.
Mielőtt belekezdünk a multimédiatervezés szempontjainak az elemzésébe ismételjük át a multimédia komponenseket, majd ismételjük át hogy milyen szempontjai vannak egy multimédiás termék értékeire vonatkozóan:
Az alábbi animáció a multimédia összetevőit mutatja be – igazán szemléletesen – minden médiaelemet felsorakoztatva és érzékletesen bemutatva.
A multimédia produkciók értékelési szempontrendszere
Nézzük meg az előbbi animációt kicsit részletesebben, interaktív multimédiás formában:
A téma további kifejtéséhez tekintse meg az alábbi hivatkozást.
URL: http://www.mimi.hu/informatika/multimedia.html