A multimédia tervezése és kivitelezése

A multimédia kivitelezéséhez szükséges ismeretek az oktatástechnológiai, médiainformatikai ismeretek, kompetenciák birtokában lehetségesek. A 80-as években kialakult nézetet felidézve NÁDASI ANDRÁS így ír erről : „Az oktatástechnológiai szemlélet kialakulásához és a pedagógia egészében történő meggyökerezéséhez az audiovizuális technika, a programozott oktatás, a tömegkommunikációs médiumok, multimédia-rendszerek és a számítógépes oktatás kínálta lehetőségek adják az egyik indítékot.”
Természetesen az oktatástechnológia nemcsak ezekből a lehetőségekből táplálkozik, hanem az oktatáselmélet, a tanuláslélektan, az oktatás-gazdaságtan, az informatika és a szervezéstudomány eredményeit is megkísérli hasznosítani az eredményes tanulás feltételrendszerének kialakításához.”

A média és az információtechnológia kapcsolatát Barbara L. Martin így foglalja össze:

  • a média és az AV kommunikáció,
  • hanglejátszó eszközök,
  • a számítógép és a számítógéppel segített oktatás,
  • oktatórendszerek.
A multimédia oktatóprogramok azonban nem helyettesítik, hanem kiegészítik az oktatásban használt tankönyveket.A multimédia oktatóprogramok azonban nem helyettesítik, hanem kiegészítik az oktatásban használt tankönyveket.A médiákon keresztül történő információátadás – ezen belül is leginkább a multimédia-készítés egyik legnagyobb előnye – hogy egy jól átgondolt tervező munka előzheti meg. Ennek a tervező munkának is megvannak a jól elhatárolható lépései, melyeket betartva a legeredményesebb lehet a munkánk. A tervezés során sosem feledkezhetünk meg arról, hogy mi az oktatóprogram célja, kiknek szánjuk, és mennyire hatékony a tananyag.

A multimédia meghatározása

A multimédia definíciója:

A számítástechnikai gyártók – mert napjainkban ez divatos fogalom – sokszor indokolatlanul írják rá ezt a szót termékeikre azért, hogy kelendőbbek legyenek. A fenti okok miatt az emberek elbizonytalanodnak a fogalom hallatán. Megkülönböztetésül tehát, a médiumokban szegény, ill. hiányos – csupán üzleti és nem kulturális értékeket közvetítő – produkciókat pszeudo-multimédiának fogjuk nevezni.

Akkor mit nevezzünk multimédiának? Értelmezésünk szerint:

A multimédia olyan technológia, mely a számítógéppel segített kommunikációt és interakciót összetett, interaktív médiarendszerrel valósítja meg, és teszi lehetővé vizuális (adatok, szöveg, állókép, grafika, animáció, mozgókép) és auditív (beszéd, zene, zörej) megjelenítési formák integrálásával.

 

A többféle megjelenítési formának egységes kezelői felületet a számítógép biztosít. Az interaktív multimédia segítségével a felhasználó a valósidejű szimulációktól a virtuális vi-lágokig eljuthat, oly módon, ahogy ő ezt kívánja. Elsősorban az önálló manipuláció eszköze.

Egy összetett informatikai definíció szerint:

A multimédia-rendszert független számítógép-vezérelt, integrált előállítása, célorientált feldolgozása, bemutatása, tárolása, továbbítása határozza meg, melyek legalább egy időfüggő (folyamatos) és egy időfüggetlen (diszkrét) médiumban jelennek meg.

Mielőtt belekezdünk a multimédiatervezés szempontjainak az elemzésébe ismételjük át a multimédia komponenseket, majd ismételjük át hogy milyen szempontjai vannak egy multimédiás termék értékeire vonatkozóan:

Az alábbi animáció a multimédia összetevőit mutatja be – igazán szemléletesen – minden médiaelemet felsorakoztatva és érzékletesen bemutatva.

Tekintsük meg az alábbi animációt, amely a médiaelemeket mutatja be.

 

 

 

A multimédia produkciók értékelési szempontrendszere

Nézzük meg az előbbi animációt kicsit részletesebben, interaktív multimédiás formában:

 

 

A téma további kifejtéséhez tekintse meg az alábbi hivatkozást.

URL: http://www.mimi.hu/informatika/multimedia.html