A prezentációs programok alkalmazása

Nem elég az okos gondolat, el is kell tudni adni azt! Ez a szlogen jellemzi napjaink üzleti életét. Mind gyakrabban kerülnek szembe szakemberek azzal a feladattal, hogy gondolataikat, terveiket be kell mutatni, meg kell győzni egy, néhány vagy még több embert állításaik igazáról. Ebből adódóan mind több figyelem irányul a prezentáció ismeretkörére, a megszerzett tapasztalatokra, a szabályokra és a technikákra.

A prezentációs technikák mind módszereiket, mind eszközeiket tekintve jelentős fejlődésen mentek keresztül az elmúlt évtizedben. Ma már a számítógéppel támogatott audiovizuális, multimédia elemeket magába foglaló interaktív megjelenítést, szemléltetést értjük alatta.
A prezentáció számítógépes technológián alapuló audiovizuális eszköz-együttes felhasználásával történő, információátadásra irányuló tevékenység.

Korábban olyan szóbeli és/vagy írásbeli előadást értettek a fogalom alatt, amelynek során az általunk fontosnak tartott információk, gondolatok átadása volt a cél.

Míg a hagyományos prezentáció eszközeit a tábla, a kréta, a mutatópálca és az írás és diavetítő jelentette, a kommunikációs és információs technológiai eszközöket pedig a számítógép, a videó és a projektor testesíti meg. A prezentáció történhet előadás, bemutató, beszéd formájában egyaránt. Rendszerint a szóbeli előadást támogató projektor segítségével kivetített tartalmat jelenítünk meg segítségével.

Magát a fogalmat eléggé széles értelemben használjuk, hiszen a prezentáció lehet: beszéd, előadás, bemutató, időzített kirakatvetítés, korlátozott hozzáférésű kiállítási bemutató, és önálló tanulásra szolgáló tananyag.

A prezentáció olyan, számítógépes háttérrel készített elektronikus bemutató, mely egy elektronikus kivetítő segítségével jeleníti meg - rendszerint egy nagyobb létszámú hallgatóság előtt - az előadó mondanivalóját.

A prezentáció tartalmazhat szöveget, diagramokat, rajzobjektumokat és alakzatokat, valamint ClipArt képeket, mozgóképeket, hangokat és más programokban készített ábrákat.

A prezentáció és előadás

A tradicionális prezentációt elsősorban a második jelzőrendszert felhasználó sok beszéd, szövegcentrikus - kevés illusztrációt tartalmazó - megjelenítés jellemzi, amely egyoldalúsága révén unalmas, fárasztó, és alacsony emlékezeti hatása van.
A számítógépes prezentáció hatáslehetőségei szinte beláthatatlanok, a színes mozgó, hangos előadásmódtól a multimédiás "barangolásig" terjednek. A public relations szakmán belül is folyamatosan növekszik jelentősége, ezért a munkafolyamatok beágyazódnak mind az ügynökségi aktivitásokba, mind a vállalati kommunikációs tevékenységek sorába.

A prezentációk - a grafikus bemutatóprogramcsomagok - az elektronikus publikálási formák közé tartoznak. Elsősorban a frontális bemutatás eszközei, de alkalmazhatók kiraktvetítésre és önálló ismertelsajátításra is.

A multimédia (lokális, CD-n megjelenő és Weben megjelnő globális változatait) elsősorban az önálló ismeretelsajátítás eszköze.

Az alábbi táblázatban tekintsük meg a bemutatóprogramok és multimédia alkalamzások változatatit.


[Prezentáció és multimédia összehasonlítása]