Mi jellemzi a vegyes típusú tanulást?


Vegyes oktatás (blended learning)

A különböző tanulási technikák együttes (vegyített) használatával hatékonyabban lehet a kívánt tanulási célokat elérni. A vegyes oktatás (blended learning) két vagy több képzési módszer együttes használatát jelenti. (Egyes definíciók az online és a hagyományos képzés vegyítését értik a vegyes oktatás alatt.) Ahhoz, hogy együtt lehessen alkalmazni a különböző képzési módszereket, egy megfelelő képzési architektúra kiépítésére van szükség. Képzési architektúrának nevezzük az elektronikus és nem elektronikus tanulási és tudás komponensek tervezését, szervezését és integrációját annak érdekében, hogy maximális kompetencia- és teljesítménynövekedést érjünk el

[Rosenberg, Marc J. (2001): E-learning – strategies for delivering knowledge in the digital age, 2001, McGraw-Hill

A vegyes oktatás (blended learning) az e-learninges és a hagyományos oktatási formák határterületén kirajzolódó szakterület. A hagyományos jelenléten alapuló oktatás és konzultáció, valamint a távoktatás elektronikus tanulási környezetének ill., tananyagainak változatából alakult ki.

A blended learning, tanulás és oktatáselméleti, módszertani alapokon nyugvó átfogó infopedagógiai stratégia, mely a tanulást támogató rendszer révén – az emberi lét változatos megismerési, és kommunikatív formáit integrálva – tér -és időkorlátok nélkül biztosítja a tanuló számára az optimális ismeretelsajátítást.
A blended learning, olyan oktatási technológia, mely a képzéshez változatos, tanulási környezeti elemek (módszerek és eszközök) – hagyományos és virtuális tantermi tanulási formák, személyes és távolsági konzultáció biztosításával, nyomtatott- és elektronikus tananyagok segítségével magas-színvonalú (hi-tech) infokommunikációs eszközök révén a tananyagot kooperatívan, változatos módszerekkel, egyénre szabott formában teszi hozzáférhetővé, biztosítja tanulók előrehaladási ütemének ellenőrzését értékelését (Forgó, 2004).

A blended learning elemei

Live face-to-face (formal)

Hagyományos, frontális osztályterem (formális)
•Oktató által irányított osztályterem
•Műhelymunka
•Konzultáció\ Témavezetés
•Gyakorlati képzés

Live face-to-face (informal)

Hagyományos, frontális osztályterem (informális)
•Kollegiális kapcsolatok
•Munkacsoportok
•Szerepmodellezés

Virtual collaboration/synchronous

Virtuális együttműködés (szinkron)
•E-learning osztályok
•E-témavezetés

Virtual collaboration/asynchronous

Virtuális együttműködés (aszinkron)
•E-mail
•On-line elektronikus hirdetőtáblák
•Levelezőlisták
•On-line közösségek

Self-paced learning

Önálló tanulás
•Webtananyagok
•Linkek on-line forrásanyagokhoz
•Szimulációk
•Forgatókönyvek
•Videó és audió CD-k/DVD-k
•On-line önértékelés
•Munkatankönyvek

Performance support

Kivitelezés, előadás támogatása
•Súgórendszerek
•Nyomtatott segédletek
•Tudástár
•Dokumentáció
•Kivitelezés/ döntéstámogató eszközök




Skype


[A blended learning komponensei]

Tanulási komponensek
A különböző tanulási módok (komponenesek) együttes használatához, ismernünk kell a lehetséges összetevőket. A tanulási komponenseket hálózat nélküli, illetve hálózatban működő csoportokba oszthatjuk (Clark, 2003c)

Hálózat nélküli komponensek:
Munkahelyi tanulás: tanulás másoktól, tanulás munkavégzés közben, projekteken való részvétel, inaskodás, üzemlátogatás, rotáció, stb.
Tutorálás, mentorálás és coaching
Tanteremi képzés: előadások, prezentációk, workshopok, szemináriumok, szerepjátékok, szimulációk, konferenciák, stb.
Nyomtatott média: könyvek, magazinok, újságok, munkafüzetek, stb.
Elektronikus média: audió kazetták, audió CD, videó kazetták, CD/DVD
Műsorszórás: tv, rádió

Hálózati komponensek:
Online képzési tartalmak: egyszerű tartalmak, interaktív tartalmak, testre szabott tartalmak szimulációk, stb.
E-tutorálás, e-mentorálás, e-coaching
Online kollaboráció: aszinkron (email, fórum, stb.), szinkron (chat, audió- és videó konferencia, virtuális tanterem, stb.)
Tudásmenedzsment: tudásbázisok, online dokumentumok, kollaboráció, teljesítmény támogatás, stb.
Web: kereső motorok, weboldalak, stb.
M-learning (mobil learning): laptopok, PDA-k, mobil telefonok


[Blended learning 2]

A blended learning jellemzői túlmutatnak az osztálytermen. Hiszen formális és informális, technológiára alapozott és emberközpontú, egyéni és társasági, irányított és felfedezés-orientált. A. Rossett kiemeli a műhelymunkával, konzultációval, támogatókkal és on-line osztálytermekkel és döntéstámogató eszközökkel, való ellátottságot. Nézzük meg az ábrán a formális-informális, a virtuális együttműködési (szinkron-aszinkron), és az önálló tanulást támogató formákat.

[In: Allison Rossett, Felicia Douglis and Rebecca V. Frazee (2003): Strategies for Building Blended Learning. http://www.learningcircuits.org/2003/jul2003/rossett.htm.]



[U-learning]
A mindenütt jelen lévő (ubiquitous) és a mindent körülvevő (ambient) IKT adta lehetőségeket kihasználva bárki bármikor, bárhol, bármilyen körülmények között tanulhat számítógépen, mobileszközön, televízión stb. keresztül. Az U-learning (ubiquitous learning) tehát azt a lehetőséget adja meg számunkra, hogy tértől, időtől és helyzettől függetlenül tudjunk információhoz jutni.