Klasszikus és digitális oktatás

A klasszikus és a digitális pedagógiai felfogásokat összehasonlítva megállapítható, hogy a lineáris tananyagszervezés leíró szerkezetű: a tananyag a tudást ismeretek formájában tartalmazza…”. Ezzel szemben, hálózati tananyag-szervezési modell logikai struktúrát követ: az információ a hálózati kapcsolódásain keresztül él. A hagyományos pedagógiát a statikus ágazati, tantárgyi szemlélet jellemzi, ezt jelképezi a pedagógusképzés szaktanári szervezete is. A korszerű tudásközvetítés azonban a tantárgyközi kapcsolatokra épít, interdiszciplináris szemléletű. Szervezési elve a tananyag-integráció, koncentráció és a kereszt-referenciák beépítése. A lineáris tanulásszervezésű iskola egyenletesen nagy terhelést ad és a tudás felhasználhatóságát a távoli jövőben ígéri. A digitális pedagógia az ismeretforrások rendezett közreadásával az éppen szükséges tudást nyújtja. A munka világában régóta alkalmazott modell a „just in time” learning, amikor az életszerű és hasznos tananyagot akkor hívom elő, és akkor gyakorlom be, amikor szükségem van rá – és nem előbb.” [In: Magyar B. 2006. Frontális pedagógia helyett „konstruktivista” pedagógia. MTA 2004]

A konstruktivista oktatás jellemzői a tudás alapú társadalomban

  • A tudásszerzés tere ma már nem csak az iskola
  • A leíró-szabálytanítás helyett, az életszerű tanulási helyzet hatékonyabb
  • Képességek és kompetenciák fejlesztést helyezi középpontba
  • Élethosszig tartó kapcsolatot feltételez a tudás-hálózatokkal
  • A tanulás rugalmas, heterogén, személyre szabott.


A következő bejátszásban tekintsük meg napjaink egyik legkorszerűbb infokommunikációs eszközét, az interaktív táblát és használatát.

Magyar Bálint - Digitális Pedagógia 

http://www.om.hu/letolt/kozokt/digitalis_pedagogia2.ppt


Interaktív tábla használata történelemórán 1.