Hagyományos tankönyvek
A tankönyvek csoportosítása, tipizálása, a tankönyvtípusok (modellek) megállapítása és leírása többféle szempontrendszer, nézőpont, logikai alap szerint történt. Tankönyvelméletünk logikája szerint a legfontosabb kategorizálási szempont a szerepvállalás tartalmi-funkcionális és a felépítés szerkezeti jellegű felosztása.
[In: Karlovitz János:Tankönyvtípusok, tankönyvmodellek. Új Pedagógiai Szemle 2001/01.]
A tankönyv tartalmi funkcionális és a felépítés szerkezeti jellegű felosztása alapján öttféle típust különböztethetünk meg:
- Hagyományos (közlő) típusú tankönyvek
- A tananyagot feldolgoztató, munkáltató tankönyvtípus
- Panorámatankönyvek
- Programozott tankönyvek
- A modern technika eszközeivel élő, audiovizuális elemekkel kiegészített tankönyvek.
1. Hagyományos (közlő) típusú tankönyvek
Az ismeretek (információk) tárolását és közlését szolgáló hagyományos vagy leíró jellegű tankönyvek amelyek leginkább az informatív (információgyűjtő és -átadó) tartalomnak felelnek meg.
Változataik:
a) Információtároló vagy leíró jellegű tankönyv, amelyben az ismeretek összegyűjtése és rendszerezett tárolása dominál, viszonylag kevés a magyarázat, a magyarázó szemléltetés.
b) Információ(tananyag)átadó, vagyis közlő típusú tankönyv. A közlésben dominálhat a képes (szemléltető) vagy a verbális magyarázat, illetve a kettő kombinációja.
c) A „minimumtankönyv” (magtankönyvek), melyek csupán a legfontosabb tudnivalók közlésére szorítkoznak, igen szűkszavúak és visszafogottak, gazdaságosak és olcsók is. Ám használatukon kívül más könyvekre és a tanárok kiegészítő közreműködésére is szükség van.
2. A tananyagot feldolgoztató, munkáltató tankönyvtípus
Ebbe a kategóriába azok a készségfejlesztésre törekvő tankönyvek tartoznak, amelyekben a transzformációs szerepek (gyakorlati alkalmazás, gyakorlás) dominálnak.
a) Munkáltató elemeket tartalmazó hagyományos tankönyv. Közlő, leíró jellegű tankönyvekben is lehet ilyen elemeket (kérdéseket, feladatokat, kísérletek leírását stb.) elhelyezni anélkül, hogy a tankönyv egészének leíró, közlő (hagyományos) jellegét ez a tény megkérdőjelezné.
b) Munkáltató tankönyvek, illetve munkáltató modulokat (munkafüzetek, feladatlapok stb.) tartalmazó tankönyvcsaládok.
c) Munkatankönyvek. A munkáltatás révén lehetőség van arera, hogy a tankönyvbe írjanak, rajzoljanak a tanulók, ez pedig lehetetlenné teszi a tankönyvek többszöri használatát. A feladatsorok célszerűen irányítják a tanuló önálló munkáját, fokozatosan vezetik a megismerés mind magasabb szintjére, fejlesztik problémamegoldó gondolkodását.
3. Panorámatankönyvek
Ezek a könyvtípusok -általában olyan gyűjteményes munkák, amelyeknek részei akár egymással is polemizálnak - eltérő megoldási lehetőségeket kínálnak atanuló számára. A tankönyvek (jegyzetek) a választható, elemzendő forrásokat, elméleteket, szemelvényeket közreadásával, a tüzetesebb elemzést, választást a használókra (az előadókra, illetve a hallgatókra) bízzák.
Karlovitz János - Tankönyvtípusok, tankönyvmodellek
http://www.oki.hu/cikk.asp?Kod=2001-01-tm-karlovitz-tankonyvtipusok.html