Programozott tankönyvek és az audiovizuális elemekkel kiegészített tankönyvek
A programozott tankönyvek külön csoportot, típust alkotnak. Előnye, hogy erőteljes egyéni munkára épít, aktivizál, így valószínűleg tartósabb ismereteket és készségeket alakíthat ki, gazdaságos is, hiszen kevés tanerőt igényel nagy tanulói tömegekhez. Hátránya az emberi, pedagógusi közreműködés minimalizálása, az egyirányúság, a gondolati merevség.
A programozott oktatás legnagyobb hulláma a 20. század közepére tehető. Nyugaton már korábban – a háborús tömeges kiképzésekkel kapcsolatosan – jelentkezett, hazánkba a 60-as években érkezett.
A programozott tankönyv definíciója a Pedagógiai lexikonban, Tóthné Köröspataki Kiss Ágnes megfogalmazásában:[Pedagógiai lexikon III. Budapest, 1997, Keraban Kiadó, 213. p.]
„A programozott tankönyv a tananyagot önálló tanulásra alkalmas formában tartalmazza. A tananyag megtanulása az előre megtervezett programlépések feldolgozása útján valósul meg. A programozott tankönyvben az előrehaladás nem folyamatos lapszámozást követ, mert a lépések egymásutánja a kérdésekre várható egyéni válaszadástól függ.[...]"
A programozott típusú tankönyvek változatai
A programozott típusú tankönyvek (a programozási eljárásoknak megfelelően) két nagy csoportja ismert.
a) Lineáris programokat megvalósító, azaz egyféle továbblépési menetben haladók.
b) Elágazó lehetőségeket tartalmazók.Az elágazásos programozási szisztéma helyes felelet után továbbvezet, helytelen feladatok esetén viszont különböző feladatokkal, gyakorlatokkal, szemléltető ábrákkal stb. segíti a tanulót. Crowder eljárásában – az elkövetett hibákat nemcsak egyszerűen regisztrálják, hanem felhasználják a tanulók további munkájának szervezésében. A tanulók kiegészítő magyarázatokat, útmutatásokat, kérdéseket kapnak a hibák elhárításához.
5. Az audiovizuális elemekkel kiegészített tankönyvek
A tankönyvek monomédiális kiégészítő multimédiás kiegészítések képezik ezt a kategóriát. Ebbe csoportba tartoznak a CD-ROM-ok, és a hálózati letöltési lehetőségek.
A felhasználókkal való viszony szerinti tankönyvcsoportok
A tanulókhoz való viszony szerint tankönyveinket négy csoportra oszthatjuk:
a) A tankönyvek többsége a tanulók „összességéhez” szól, kollektív (osztály-, illetve órarendszerű) iskolai munkát feltételez.
b) Elsősorban egyéni tanulásra készült tankönyvek.
c) Csoportmunkára készült tankönyvek.
d) Frontális, egyéni (és csoport)munkára egyaránt alkalmas könyvek.