Weboldalak értékelési szempontjai 1.

Napjaikban a felhasználóbarát web oldalfejlesztő szoftverek segítségével olyan honlap felületek készíthetőek, melyek révén, minden szükséges kiegészítőt fel lehet tüntetni. Az illusztrált, multimédiás honlapok megtörik egyhangúságot, az interaktivitás leköti a néző figyelmét. Közös jellemzőjük, hogy egy bevezető animációval kezdődnek, majd a főoldal megjelenése után lehetőségünk van a menüpontok közötti tallózásra. Ma már egyértelmű elvárás, hogy részben-egészben legyen a honlapnak egy idegen nyelvű (angol) változata. Több nyelvű olvashatóság
1. A honlapokkal kapcsolatos elvárások között általában a megjelenés és tartalom mellett az egyik legfontosabb szempont az elérhetőség (név, keresõk és egyéb források által). Nem elég rajta lenni a hálózaton, fontos, hogy meg is találjanak bennünket. Sok függ a szervezetre/iskolára legjellemzőbb domain-névnek a megszerezésétől. Élni kell azzal lehetőséggel, hogy a keresőknek a vállalat szempontjából fontos kulcsszavakat jutassunk el. Ez által nagymértékben lehet növelni a honlapok hatékonyságát.
Mivel az iskolák között gyakori a név ismétlődés ezért fontos elvárás, hogy jól elkülönüljünk a másik hasonló nevű intézménytől. A hosszabb nevű intézmény esetében a mozaikszó szerepeltetése ajánlott. Ha valaki nem ismeri konkrét elérési címünket, akkor fordulhat keresõkhöz is. Hasznos, ha kereső kérdésekkel a lehető legtöbb – magyar és idegen nyelvû – keresõhöz bejelentkezik az intézmény.
2. A grafikai, esztétikai szempontú értékelési szempontok a nehezen definiálhatók. Míg a szép külső igényességről hozzáértésről tanúskodik, a nagy terjedelmű grafikai állományok letöltődése sokáig tart. Ha egy oldal 10 mp-nél hosszabb idő alatt töltődik le, a látogatók elvesztik érdeklődésüket. Az ideális letöltődési időnek 3 mp alatt kell maradnia. Gyakoriak túl részletes, felesleges és öncélú grafikai alkalmazások, amelyek keskenyebb sávon, vagy gyengébb monitoron nem, vagy lassabban működnek. Nem ritka a rosszul olvasható betűtípusok, megjelenítése, a gyenge minőségű - rosszul méretezett - fényképek, a logóktól idegen betűtípusok, az öncélú navigációs gombok alkalmazása. Gyakori hiba, hogy már az üdvözlőszöveg (Intro) is rosszul olvasható, nem karakteres, nem elég figyelemfelhívó, alig lehet rá emlékezni.
Grafikai esztétikai elvárások:

  • Az arculat egységességének a szempontja. A honlap egésze tükrözze az intézmény tevékenyégére, karakterére jellemező arculatát. Törekedjünk a vizuális stílus egységességére. Alkalmazzuk a szervezet karakterére jellemző szín- és formavilágot, betűstílust. Ezeknek az elveknek a figyelmen kívül hagyása arra utal, hogy ezek az intézmény nem rendelkeznek arculati kézikönyvvel, de még irányelvekkel sem. Ez pedig arra enged következtetni, hogy noha az Interneten való megjelenést a fontosnak tartják, az ott megjelenõ arculat minősége másodlagos vagy harmadlagos kérdés. Gyakori jelenség hogy az oldalakon keverednek a stílusok amiatt, hogy a weben található apró különböző stílusú alkalmazásoknak illesztenek be a honlapba függetlenül a vállalat meglévõ stíluselemeitõl.
  • Az olvashatóság szempontja. A webes publikáció alapvetõen a szövegek közlésére épít. Ezért fontos, hogy ez az elem megfelelő legyen, – az adattartalom mellett – jól olvasható, könnyen értelmezhető is legyen.
  • Az adekvát illusztrálás szempontja. A weboldalak másik sarkalatos pontja hogy a tartalomnak megfelelő médiaelemeket alkalmaznak-e a szerkesztők vagy sem. Kiaknázzák-e kellően az állóképekben, fotókban rejlő lehetőségeket. Az animációt valóban e legjobban oda illő helyen alkalmazzák, és nem öncélúan fölöslegesen. A képi illusztrációk akkor használhatók legjobban ki, ha azok utalnak a szervezet/iskola valamely fontosnak tartott jellemzőire, értékeire pl. a beiskolázási, továbbtanulási mutatókra, a létesítmények nagyságára, szépségére, a tanári kar összetételére.

3. A tartalom, üzenet megfogalmazása szempontrendszerében kiemelkedően fontos a célközönség számára megfelelő tartalom közvetítése. Ezen belül ügyelni kell arra, hogy mondanivalónk hiteles, szakszerű, és jól tagolt legyen. Szem előtt kell tartani azt a tényt, hogy az internetezők nem szeretik a terjengősséget, nagyon kevesen olvasnak szóról-szóra, inkább pásztáznak (79%), átfésülik az oldalakat kulcsszavak és kulcsmondatok után kutatva.
Ennek érdekében pásztázható formában ajánlatos a tartalom megjelenítés. Ezek a szempontok az alábbiak:

  • fejezetcímek kell alkalmazni
  • kiemelt kulcsszavak alkalmazása segíti az olvasást (az aláhúzott élőkapcsok, a vastag, dőlt szöveg is ilyenek)
  • felsorolásos vagy számozott listák révén jól tagolható a tartalom,
  • egy bekezdésben csak egy gondolat szerepeljen (a felhasználók a következő bekezdésre ugranak, ha a bekezdés első sora vagy néhány szava nem ragadja meg figyelmüket).
  • a konklúzió kerüljön előre, aztán egyre részletesebbé váljon a kifejtés ezt fordított fordított piramis módszernek nevezik
  • egy bekezdésben csak egy gondolati egység szerepeljen
  • tördeljük a szöveget kisebb részekre, anélkül, hogy szétesne az egész tartalom
  • a kifejtés és a háttér-információk élőkapcsokkal illeszkedjenek a sűrített információhoz

Pszichológia Online 

http://www.pszichologia.hu


Tartalom üzenet megfogalmazása