A multimédiás oktatóprogramok iránti elvárások

Az első alkalmazások tapasztalatai – LAASER (1993), BARNARD és SANDBERG (1994)* – a következők voltak:
*In: BARNARD Y. F., SANDBERG J. A. C. 1994, The learner in the centre: towards a methodology for open learner enviroments, Dissertatiereek Universiteit van Amsterdam. Közli IZSÓ L.

• a tanulók professzionális programokat várnak el, mert az általuk ismert, nem oktatási célú, kereskedelemben kapható termékekhez viszonyítanak,
• előnyben részesítik azokat a programokat, melyek vizsgára készítenek elő, vagy amelyek egy megfelelő fejezet nehéz részeit magyarázzák meg,
• a programokat akkor fogadják el, ha azok képesek azonnali válaszokat adni a tanulás közben felvetődő kérdésekre, és a tanuló hatékonyan maga irányíthatja tanulását,
• a tanulók folyamatosan korszerűsítik saját eszközeiket, a programtervezőknek tehát látni kell a jövő trendjét,
• a hipertext funkció ellenére – mely pedig rugalmas segítséget nyújt –, a hallgatók igényeltek nyomtatott kézikönyvet is,
• a programok készítésében a szűk keresztmetszet általában nem a programozás, nem is a szaktantárgyi felépítés, hanem a didaktikai tervezés volt.
Az első multimédiás szoftverek tesztelése során a következő voltak a benyomások : A cél elérése érdekében:
• a tananyag kialakítása folyamán jó kompromisszumokat kell találni a tudományos korrektség és a könnyebb tanulhatóság érdekében szükséges egyszerűsítések között,
• meg kell keresni az alkalmazott médiumok egymás hatását erősítő legelőnyösebb kombinációját és arányát,
• valamint biztosítani kell, hogy a tanuló bizonyos határok között maga állíthassa be az egyéni tanulási stílusának leginkább megfelelő interakciós és információközlő módokat.

A felhasználókat elsősorban az alábbi tényezők érdeklik:

1. a multimédia-alkalmazás képernyőn való esztétikai megjelenése,
2. az átadandó információ megjelenésének módja,
3. a képernyőoldalak közötti navigálási rendszer bonyolultsága,
4. a szoftver egyéb részeinek kezelési bonyolultsága.


"A programok alkotóinak használni kell az interakció motiváló formáit, mint például életszerű probléma-szituációk előtérbe helyezését, szimulációs feladatokat, modellezési feladatokat vagy versenyjátékokat.
Egy számítógépes prezentáció szerkezetét tekintve a menürendszer már önmagában is hasznos, hiszen jól rendszerezheti a bemutatásra kerülő anyagot, ezáltal könnyebb tanuláshoz vezet. Jó hibakezelést biztosít."

[BARNARD idézi: HORVÁT R.: A multimédiás szemléltető anyagok szerepe az oktatásban. Agria Média 98. Eger, Líceum Kiadó, 1999. 254–273. o.]