A multimédia kiteljesedése

A multimédia kiteljesedése

A multimédia-alkalmazások az ezredforduló után a szórakoztató- és kommunikációs iparban jelentősen elterjednek, felhasználva a látszólagos valóság (VR) elemeit, a 3 dimenziós ábrázolás jegyében. Napjainkban a multimédia a VR egyik előfutára. Széles körben elterjedt egyfajta kritikátlan optimizmus a multimédia-rendszerek és általában a számítógépeknek az oktatásban játszott szerepét illetően. A szórakozva informálódást (infortainment: information + entertainment) felváltja a szórakozva tanulás (edutaintment: education + entertaintment). Eszerint ezeknek a technikai rendszereknek az alkalmazása olyan mértékben motiválja és könnyíti meg az oktatást, hogy segítségükkel lehetséges kiterjedt tudáskészletek csaknem automatikus transzferálása. Feléledni látszik az a remény, hogy a teljesítményképes tudás megszerzéséhez mégis vezet királyi út, teljesülőben a régi álom: tudásra szert tenni, erőfeszítés nélkül. Ezzel szemben nagyon sokan kételkednek az új eszközök és technikák mindenhatóságában, sőt, vannak néhányan, akik az iskolában történő kiterjedt felhasználásukat kifejezetten károsnak tartják. Érdemes odafigyelni ezekre a hangokra is.
A számítástechnika az 1980-as években vált hétköznapjaink részévé. Ebben jelentős szerepet játszott az IBM, mely 1981 augusztusában jelent meg a piacon – a később önálló kategóriává átalakult – PC (Personal Computer) számítógépével. A PC fejlődése lehetővé tette újabb alkalmazások használatát, mely a szoftverek és hardverek specializálódását vonta maga után a PC kategórián belül is. A fejlődés irányai konkrétabban nem határozhatók meg, mert a piaci szereplők fejlesztési stratégiái, a katonai és űrkutatási alkalmazások irányai (melyekből átkerül a technológia) jórészt titkosak.



Az elektronikus térben nem csupán a technológiák, hanem a kultúra, a média és az oktatás is egyfajta összeolvadásának vagyunk a tanúi. Karvalics így ír erről: „Kezdetben csak a szellemes ’edutainment’ (szórakoztanítás) és az ’infotainment’ (hírakoztatás) kifejezések jelezték a szabadidő, a kultúra, a média és az oktatás különböző alakzatainak látványos találkozását és összeolvadását az elektronikus térben.

„Hírakoztatás”: Egy híregység, riport, tudósítás vagy bármilyen, a valóságban zajló esemény, leegyszerűsített, szenzációfókuszált gyakran torz és manipulatív formában történő megjelenítése.

„Szórakoktatás”: Az oktatási célú tartalom, esemény, a szórakoztató média formanyelve alapján történő leegyszerűsített multimédiás formában történő megjelenítése.

„Infoktatás”: A tanulási igény és az információszükséglet területén kirajzolódó szakterület. Az információszükséglet és a tanulási igény ma már nem csupán papíralapú dokumentum- gyűjtemény alapján, hanem elektronikusan is kielégíthető.

Információs társadalom, Internet, Információtechnika 

http://www.ittk.hu/infinit/2000/0928/

Nemzeti Információs  Infrastruktúra Fejlesztési Program

http://www.iif.hu


[A multimédia kiteljesedése]