A multimédia tervezése és kivitelezése

A multimédia kivitelezéséhez szükséges ismeretek az oktatástechnológiai, médiainformatikai ismeretek, kompetenciák birtokában lehetségesek. A 80-as években kialakult nézetet felidézve NÁDASI ANDRÁS így ír erről : „Az oktatástechnológiai szemlélet kialakulásához és a pedagógia egészében történő meggyökerezéséhez az audiovizuális technika, a programozott oktatás, a tömegkommunikációs médiumok, multimédia-rendszerek és a számítógépes oktatás kínálta lehetőségek adják az egyik indítékot.”
Természetesen az oktatástechnológia nemcsak ezekből a lehetőségekből táplálkozik, hanem az oktatáselmélet, a tanuláslélektan, az oktatásgazdaságtan, az informatika és a szervezéstudomány eredményeit is megkísérli hasznosítani az eredményes tanulás feltételrendszerének kialakításához.”
A multimédia oktatóprogramok azonban nem helyettesítik, hanem kiegészítik az oktatásban használt tankönyveket.
A médiákon keresztül történő információátadás – ezen belül is leginkább a multimédia-készítés egyik legnagyobb előnye – hogy egy jól átgondolt tervező munka előzheti meg. Ennek a tervező munkának is megvannak a jól elhatárolható lépései, melyeket betartva a legeredményesebb lehet a munkánk. A tervezés során sosem nem feledkezhetünk meg arról, hogy mi az oktatóprogram célja, kiknek szánjuk, és mennyire hatékony a tananyag.

A multimédia tervezésének folyamata

A tervezés, előkészítés szakasza
Az előtervezés szakasza az ötlettől, a média kiválasztásán, a szinopszis elkészítésén keresztül a forgatókönyvírásig terjed. Ebben a részben el kellett dönteni, hogy a multimédia-e a legjobb, leghatékonyabb, leggazdaságosabb médium erre a célra. Megfontolandó falikép, videofelvétel, hanganyag készítése.
Ha összetett üzenetet – tartalmat – (tény, fogalom, eljárást) kell bemutatni, mindenképpen összetett médiumot kell választani. Fel kell kutatni a forrásanyagokat, ill. el kell készíteni (fotózni, forgatni) az egyes médiakomponenseket. Mivel a multimédia elsősorban kognitív média, fontos szempont az a tény, hogy a multimédia a készségek kialakításához is optimális, és gazdaságosan felhasználható. Ebben a fázisban kell elkészíteni a forgatókönyvet, ennek a formai tartalmi ismérveire nagy gondot kell fordítani.
Oktatóprogramoknál alkalmazni lehet a diagnosztikus (előzetes tudásszintet), formatív (haladás közbeni önellenőrző) vagy szummatív (összefoglaló tesztet), amikor átfogó tudásanyagot kérünk számon.
A formatív értékeléseknél ajánlatos olyan szabályozásokat végezni, amelyek révén a válasz helyességétől függően léphet tovább a tanuló. Ezeket modulonként folyamatosan építsünk be a programba. A tananyag végén lévő szummatív értékeléseknél gondoskodni kell - a helytelen válaszadások esetére felkészülve - a visszavezetésről, ill. a megoldásról. Szerencsés, ha tudástesztet összegezve is értékeljük és bemutatjuk a tanulónak.


[Multimédia tervezés folyamata]