Az életmód azokat a tevékenységeket jelenti,
amelyek kitöltik az életünket, amelyeket nap mint nap végzünk. Az életmódhoz
a kereteket egy adott kor, a földrajzi és a társadalmi helyzet adja; saját
csoportunk, szubkultúránk lehetőségei. Ezen belül valósíthatjuk meg egyéni
elképzeléseinket az Életről. Az összefüggés fordítva is igaz: az életmódot
tanulmányozva sokat megtudhatunk egy adott korról vagy társadalmi rétegről.
Érdemes tehát tanulmányozni az iskolát, akár régit, akár mait. A tárgyak,
az elrendezés, a szokások, a viselkedési szabályok keretet adnak a napi
tevékenységhez, és elbeszélik, mi is a fontos abban az iskolában, mire
tanít, mire nevel az a napi rutin, amit a diákok élnek.
A gyerekek iskolán kívüli életének rendjét, iskolához való viszonyukat
otthoni kultúrájuk, anyagi és szellemi lehetőségeik határozzák meg. A
diákok életmódjából következtethetünk minderre.
Fontos kérdés, hogy csak a régebbi korok életmódjának tanulmányozása
lehet-e érdekes. Vagy másképpen: kell-e ismerni manapság egy tanárnak
a diákjai iskolán kívüli életmódját, azaz a szokásait, kedvteléseit, napi
tevékenységeit? Kell-e tudnunk, ismernünk, hova járnak, kikért rajonganak,
milyen zenét hallgatnak, mit néznek a tévében? A tanárok többsége mindezt
elutasítja - talán ez is hozzájárul a tanárok és a diákok kultúrája közötti
szakadék mélyüléséhez. De ha a felnőttek nem hajlandók megismerni a diákok
világát, vajon hogyan tudnának hozzátenni valamit ahhoz? Hogyan terelhetnék
őket másfajta szokások, értékek, életmód felé, ha egyetlen érvük a kategorikus
elutasítás?
|