«

»

jul 17

Táblagépek az oktatásban

Jubileumi XX. Bolyai Nyári Akadémia Medianformatikai tovabbkepzes Szovátán.
A ,Tablagepek’ rohamos elterjedesenek lehetunk tanui. Vajon ezekkel a barhol barmikor elerheto es hasznalhato ezkozokkel, lehetsegesse valik-e az osztalytermi tanulas is?
Milyen ut vezet a ,felho-alapu’ tanulshoz. Mikor es hogyan fognak ezek az eszkozok beagyazodni a pedagogikumba?

64 comments

Skip to comment form

  1. Jakabos Ildikó

    Úgy gondolom, hogy a táblagépek használata mindenképpen szükségessé válik a jövőben. A mai gyerekek „ digitális bennszülöttek”már a legfiatalabb koruktól kezdődően együtt nőttek fel a digitális technológiákkal: számítógéppel, játékkonzollal, internettel, mobiltelefonokkal, MP3 lejátszókkal. A táblagépet a legkisebbek is ügyesen használják, megfelelő programokat alkalmazva hasznos információkhoz juthatnak a játékokon keresztül. Egész más a gondolkodásuk, mint nekünk „digitális bevándorlóknak”. Ők azonnali információkat szeretnének, képekkel, hangokkal társítva. Ami nincs a neten, nem létezik. Az izgalmas, érdekes, azonnal hasznosítható és szórakoztató dolgokat kedvelik. A WEB2. technológiát használják fel kapcsolattartásra. Az életnek tanulnak, nem az adott feladatra készülnek. Egyszerre több dologra tudnak figyelni, képesek több feladatot megoldani szemben azzal, hogy a mai oktatási rendszerben megkövetelik a standard feladatokat. Azt gondolom, hogy a pedagógus társadalom nagy része még nem készült fel az internet alapú oktatásra. Az internet hálózat bővítése komoly anyagi forrást jelent, amit ma már nem lehet csak és kizárólag intézményi szinten megigényelni, a tanítási központok a minimális beszerzéseket hagyják csak jóvá, a pályázati lehetőségek szintén korlátozottak. A táblagép, mint tanítási eszköz a fejletlen országok egy részében is elterjedt, az ottani gyerekek tankönyv helyett használják ezeket az eszközöket. Nem viszik haza, elegendő csak a belépési kódjukkal használniuk és máris saját könyvtárában lehet az illető a hálózatos rendszert kihasználva. A közösségi oldalak használatával csoportokat alakíthatnak ki, melyek a kooperatív tanulást is elősegítik.
    Úgy gondolom, hogy át kellene alakítani az oktatást, és a fentiekhez hasonló módon ki lehetne alakítani egy olyan megfelelő internet alapú bázist, amivel fogékonnyá tehetnénk a gyerekeinket a tanulásra. Akár segítségül is hívni őket , hogy mi, pedagógusok is tanuljunk tőlük, hogy be tudjunk illeszkedni a ma digitális kultúrájába. Mert lehet, hogy addig nem lesz változás és táblagép az oktatásban, amíg a „digitális bennszülöttek” fel nem nőnek és a „digitális bevándorlókat” ki nem szorítják.

  2. Antal Regina Ágnes

    Tisztelt Tanár úr!
    A ,Tablagepek’ rohamos elterjedesenek lehetunk tanui. Vajon ezekkel a barhol barmikor elerheto es hasznalhato ezkozokkel, lehetsegesse valik-e az osztalytermi tanulas is?
    Milyen ut vezet a ,felho-alapu’ tanulshoz. Mikor es hogyan fognak ezek az eszkozok beagyazodni a pedagogikumba?

    Egy olyan világban élünk, ahol szinte bármit el lehet intézni elektronikus úton, interneten keresztül. Számlák befizetése, internetes vásárlás, felsőoktatásban tantárgyak és egyéb ügyek intézése stb. A mai kor gyerekei ebben nőnek fel. Pillanatok alatt elsajátítják a tabletek, okostelefonok használatát. Jobban is érdeklik őket. Egyre több helyen vannak ingyenes wifi hálózatok, amelyek lehetővé teszik az ingyenes böngészést. Rohamosan fejlődik a technika, és a pedagógusoknak is lépést kell tartani a technikai tudománnyal. Érdekesebbé tehetik IKT eszközök használatával az órát, jobban tudják átadni a tudást és szemlélteni a tanulókkal. Főleg hogyy ha még ők is dolgozhatnak ilyen eszközökkel mint a tablet, teljesen el lehet őket varázsolni. Szinte minden gyereknek van okos telefonja, tablete. Meg kell őket tanítani ezen eszközök helyes és tudatos használatára. Jóra, értelmes dolgokra is használják ezen eszközöket.
    Vannak iskolák akik már alkalmaznak oktatásban tableteket. Azonnal tudnak rákeresni dolgokra az adott témakörben. Ez által szerintem hatékonyabb a tanulás is és a tanítás is!

    Lépést kell tartani minden pedagógusnak a technikával!

  3. Dancsóné Kerekes Dóra

    Tisztelt Tanár Úr!
    A mai gyerekek a számítógép világába születtek bele. Így fontos, hogy az oktatásunk szerves részét képezzék a számítógépek, táblagépek is. Sokkal érdekesebb és változatosabb órákat tarthatunk a diákjaink számára. A saját óráimon is igyekszem minél többet használni, alkalmazni az IKT eszközöket. Úgy vettem észre, hogy könnyebben és gyorsabban képesek megtanulni az adott anyagot, mikor látják és hallják is.
    Az intézmény amelyben dolgozom jól felszereltnek mondható az IKT eszközök terén. Sajnos még táblagépek nem állnak a gyerekek rendelkezésére.
    Az intézmények információs rendszereinek is sokat kell még fejlődnie ahhoz, hogy a digitális osztálytermi tanulás létre jöhessen.
    Persze ehhez nyitottnak kell lennie a tanároknak is.
    Ha az informatikai eszközök táblagépek a gyerekek rendelkezésére állnak és a pedagógusok nyitottabbak lesznek, megfelelő képzéseken vesznek részt akkor már beépülhet a pedagogikumba.

    1. Forgó Sándor

      Rendben

    2. Forgó Sándor

      Megtalaltam

  4. Hegedüs Viktória

    Tisztelt Tanár Úr!
    Nos, igaz 2013-ban íródott bloghoz írom le a véleményem, ám ami érdekes, hogy még mindig aktuálisnak mondható a téma. Miért is?
    Igen, nagyon jó dolog, ha a tabletek bevonásra kerülnek, és már kerültek is néhány intézményben az oktatásba. Hiszen a mai tanuló közösségek már ebben a világban élnek, egy digitális világban, ahol ezeknek az eszközöknek a használata már mindennapos, és természetes. De ez csak egy “szelet” abból a tortából, aminek az egésze egy XXI. századi digitális oktatást alkothatna. És miért gondolom, hogy alkothatna?
    Csupán azért, mert nem csak a tanulóknak kell ezeket az eszközöket, ezt a digitális nyitottságot elsajátítania, hanem egy kulcsfontosságú közösségnek is, a pedagógusoknak. Ami sajnos a tapasztalataim szerint, már nem olyan könnyű, hisz egészen addig, amíg lesznek olyan beállítottságú egyének, akik nem nyitottak a digitalizálás iránt, teljesen elzárkózva, a hagyományos módszereket alkalmazzák (ami persze nem jelenti azt, hogy rossz, csupán csak befásult), addig majdhogy hiába pályáznak a közoktatási intézmények sikerrel táblagépekre, és egyéb digitális oktatási eszközökre. Illetve a megfelelő technikai háttér sem elenyésző, gondolok itt a rendszerek megfelelő kiépítésére, az IKT-s eszközök megfelelő karbantartására. Én a saját óráimon minél többször próbálom bevonni az IKT-s eszközöket, hiszen ezzel érdekesebbé, színesebbé tudom tenni a tananyagot. Ám azt kellene elsősorban elérni, hogy merjen nyitni mindenki az új felé, és akkor lesz igazán értelme a digitális osztálytermi tanulásnak.

    1. Forgó Sándor

      Igen, ezek örökzöld témak…
      nézzük meg ezt az anyagot
      http://okt.ektf.hu/?mm=mediatar&content=eltanmodeszk

  5. Zsuponyó Ágnes

    Tisztelt Tanár Úr!

    A táblagépeknek a magyar közoktatásban előnye és hátránya is van. Az előnye az, hogy a Z generáció már alapvetően a technika, illetve a média centralizáltságában él, ennélfogva, érdekeltebbé lehetne őket tenni a tanulás iránt, ha rendelkezésükre állna egy számukra korszerű eszköz az iskolában. Maga a tanárképzés is arra orientálódik, hogy nyitottá, befogadóvá tegyenek minket, leendő tanárokat a technika alapú oktatás felé, hogy ezzel egy új irány, szemlélet kialakítását honosítsák meg bennünk. Ha a táblagépek rendelkezésre állnának a tanórákon, akkor lehetőségünk nyílna arra, hogy tudatos médiahasználatra neveljük a gyerekeket, és a technika segítséget nyújtana a tananyag elsajátításában is. A hátránya viszont, hogy ezzel nem lehetne a gyerekeket kivonni a technika „bűvköréből” és háttérbe szorítaná a hagyományos oktatás eddig bevált, hatékony módszereit. A helyesírás, valamint az értő, szövegközpontú-olvasás részben a technika befolyása miatt probléma a mai fiataloknál, éppen ezért az alapkompetenciák megerősítéséhez nem a táblagép-használat a legjobb út. Ettől függetlenül nem zárkózom el az újítástól, éppen ezért elérhetővé tenném a táblagép-használatot az iskolakönyvtárakban, de annak tanórai felhasználását nem látom szükségszerűnek.

    1. Forgó Sándor

      Köszönöm az alapos érvelést.
      Íme egy további érdekes link a témában
      nézzük meg ezt az anyagot
      http://okt.ektf.hu/?mm=mediatar&content=eltanmodeszk

  6. Zsuponyó Ágnes

    A táblagépeknek a magyar közoktatásban előnye és hátránya is van. Az előnye az, hogy a Z generáció már alapvetően a technika, illetve a média centralizáltságában él, ennélfogva, érdekeltebbé lehetne őket tenni a tanulás iránt, ha rendelkezésükre állna egy számukra korszerű eszköz az iskolában. Maga a tanárképzés is arra orientálódik, hogy nyitottá, befogadóvá tegyenek minket, leendő tanárokat a technika alapú oktatás felé, hogy ezzel egy új irány, szemlélet kialakítását honosítsák meg bennünk. Ha a táblagépek rendelkezésre állnának a tanórákon, akkor lehetőségünk nyílna arra, hogy tudatos médiahasználatra neveljük a gyerekeket, és a technika segítséget nyújtana a tananyag elsajátításában is. A hátránya viszont, hogy ezzel nem lehetne a gyerekeket kivonni a technika „bűvköréből” és háttérbe szorítaná a hagyományos oktatás eddig bevált, hatékony módszereit. A helyesírás, valamint az értő, szövegközpontú-olvasás részben a technika befolyása miatt probléma a mai fiataloknál, éppen ezért az alapkompetenciák megerősítéséhez nem a táblagép-használat a legjobb út. Ettől függetlenül nem zárkózom el az újítástól, éppen ezért elérhetővé tenném a táblagép-használatot az iskolakönyvtárakban, de annak tanórai felhasználását nem látom szükségszerűnek.

    1. Forgó Sándor

      Valóban csak “generációs ” kérdés az IKT kompetencia?
      Egy gyakorló pedagógus kolléganő így foglalta össze mondanivalóját:
      http://www.slideshare.net/PJudit/ikt-innovcik-nrju1e-5705702

  7. Bukva Miklós

    Tisztelt Tanár Úr!

    Osztom az előttem írók véleményét a táblagép,újmédia egyre inkább nélkülözhetetlenebbé válásról az oktatásban. Véleményem szerint azonban nagyobb hangsúlyt kellene fektetni az okostelefonok szerepére ezen belül. Egy internetes mobiltelefonnál semmi sem lendítheti nagyobb ütemben előre a konnektivista oktatási módszereket véleményem szerint. Mára a telefonoknak, technikai adottságainak köszönhetően, szinte nincsenek fizikai korlátai média-informatikai szempontokból. Így hát egyértelműnek és nélkülözhetetlennek tartanám akár órai bevonásukat az oktatásban. Vegyük például a http://www.qualt.com/ -ot. Egyszerű, érthető, gyors és használható oktatási felület CSAK mobilokra.

  8. Kiss Dávid

    Véleményem szerint a táblagépek lassan az oktatás egyik legfontosabb eszközévé válnak. Tapasztalható, hogy a széleskörű elterjedést a mobiltelefonok és a tabletek összeolvadása (phablet) rohamosan felgyorsítja. A hallgató egy eszközön tanul, kommunikál, a tananyag mindig nála van. A felhő alapú tárhelyek elterjedésével a tanár és valamennyi diák egy feluleten oszthatja meg a jegyzeteket, feladatokat. A tanórán hasznos eszköz a táblagép, mindaddig, ameddig az kizárólag a tanulást segítő alkalmazásokat futtat. Ezt jelen körulmények között nem lehet korlátozni. Az osztálytermi tanulás létrejötte táblagépeken véleményem szerint a képernyőmegosztás funkció kihasználásával jöhetne létre, a tábla és a kivetítő is nélkulözhetővé válna. Nehéz megjósolni, hogy mikorra hálózza be teljesen az oktatást ez a módszer. Mindaddig, amíg olyan problémák állnak fenn, mint a tableteken futtatható játékok és egyéb szórakoztató alkalmazások, nem nevezhető teljesen hatékonynak a módszer. Egy jó stratégiával talán négy éven belul megszulethet a táblagépeket tökéletesen integráló oktatási rendszer.

  9. Susán Alexandra

    Tisztelt Tanár Úr!
    Az, hogy az újmédia lehet-e oktatási stratégia számomra nem kérdéses, azonban hogyan lehet ezt megvalósítani? Ezt a kérdést szeretném feszegetni. Szükség van rá, hiszen tény, hogy az eredményesebb tanítás érdekében szükség van a tanárok továbbképézésére az újmédia területén. A kérdés, mint oktatási eszköz a tanár és a diák is élhet vele a tanóra keretein belül? Szükség van a tanítás során médiára, azonban csak a tanár használja. Mint diák saját szememmel tapasztalom, hogy milyen hatással van néhány tanulótársamra az-az óra, ahol a tanár engedélyezi a számítógép használatát, miközben a tanár is ismertet egy témakört, például elektronikus táblán keresztül. A diákok nem tudnak koncentrálni a tananyagra, hiszen a saját személyes dolgaikat helyezik előtérbe. Azzal, hogy nem közvetlenül a kezükbe adjuk a lehetőséget de továbbra is több érzékszerven keresztül hatunk rájuk egy jól kidolgozott prezentációval vagy videóval, nagyobb a valószínűsége annak, hogy odafigyelnek.A tanárokat is zavarhatja, ráadásul kutatások szerint írással jobban megragad a tananyag a diákokban. Tehát ennek is vannak hátulütői, ezért még nem érzem teljesen felkészültnek az időt arra, hogy táblagépeket használhassanak a diákok az órán, jó dolognak tartom ezt, de mint általában minden ez sem tökéletes (a média megkönnyíti a tanítást csak tudni kell élni a lehetőségekkel).

  10. Susán Alexandra

    Tisztelt Tanár Úr!
    Az, hogy az újmédia lehet-e oktatási stratégia számomra nem kérdéses, azonban hogyan lehet ezt megvalósítani? Ezt a kérdést szeretném feszegetni. Szükség van rá, hiszen tény, hogy az eredményesebb tanítás érdekében szükség van a tanárok továbbképzésére az újmédia területén. A kérdés, mint oktatási eszköz a tanár és a diák is élhet vele a tanóra keretein belül? Szükség van a tanítás során médiára, azonban csak a tanár használja. Mint diák saját szememmel tapasztalom, hogy milyen hatással van néhány tanulótársamra az-az óra, ahol a tanár engedélyezi a számítógép használatát, miközben a tanár is ismertet egy témakört, például elektronikus táblán keresztül. A diákok nem tudnak koncentrálni a tananyagra, hiszen a saját személyes dolgaikat helyezik előtérbe. Azzal, hogy nem közvetlenül a kezükbe adjuk a lehetőséget de továbbra is több érzékszerven keresztül hatunk rájuk egy jól kidolgozott prezentációval vagy videóval, nagyobb a valószínűsége annak, hogy odafigyelnek.A tanárokat is zavarhatja, ráadásul kutatások szerint írással jobban megragad a tananyag a diákokban. Tehát ennek is vannak hátulütői, ezért még nem érzem teljesen felkészültnek az időt arra, hogy táblagépeket használhassanak a diákok az órán, jó dolognak tartom ezt, de mint általában minden ez sem tökéletes (a média megkönnyíti a tanítást csak tudni kell élni a lehetőségekkel).

  11. Gáll Péter

    Az előző hozzászólásokat olvasva és azt tapasztalom, hogy a technika fejlettségi szintje és elterjedése egy éven belül is nagyon sokat változott. Azt tapasztalom, hogy egyre több szinte minden második középiskolás gyereknek már van tablete, amit használ is azokon az órákon, ahol a tanár engedélyezi.
    Úgy gondolom, hasznos a táblagépek használata. Én személy szerint sokkal jobban tudok figyelni az előadásra, ha közben jegyzetelek és a tablet erre a célra kiválóan alkalmas, mert gyorsabban lehet vele írni, mint kézzel. Ami még szintén hatalmas előnyt jelent az az, hogy ha van internet hozzáférés akkor akár linkeket, idézeteket, képeket vagy esetleg videót is belehet illeszteni a jegyzetbe.
    Az is jó benne, hogy akár előadás vagy óra közben is lehet a témához kapcsolódó anyagokat, cikkeket, videókat keresni.
    Nagy könnyebbség lenne az a diákoknak, ha minden anyag egy helyen egy készüléken keresztül elérhető lenne és nem kellene a sok nehéz könyvet cipelni.
    Megszokás kérdése szerintem. A fiataloknak könnyű lesz ez a váltás, mert ebben nőnek fel, de a tanároknak hosszabb folyamat lesz.
    Véleményem szerint ez az újítás az oktatásban a következő egy két évben befog következni sőt már a mai nap is tapasztalható a változás szele, de persze lesznek mindig kivételek akik ragaszkodni fognak a régi kézzel írásos jegyzeteléshez vagy a laptopok használatához.
    Hogy az oktatási rendszerbe a ,,felhő” használatát mikor fogják bevezetni az csak idő kérdése. Nem sok idő múlva az oktatás teljesen digitális alapú lesz. A tanárok a tananyagot eltudják juttatni a diákoknak a diákok a házi feladatot eltudják küldeni a tanároknak…
    Persze van negatív oldala is mivel a táblagépeket nem csak jegyzetelésre lehet használni hanem különböző más programokat vagy játékokat is lehet futtatni rajta, ami viszont elvonja a figyelmet. A tanárok pedig nem tudják felügyelni, hogy a diákok mivel foglalkoznak.
    Úgy gondolom felsőoktatásban és középiskolában lesz ez a legelterjedtebb és nem is olyan sokára.

  12. Ballagó Zsolt

    Tisztelt Tanár úr!

    Véleményem szerint ez egy nagyon érdekes kérdés, magam is érdeklődök a téma iránt.
    Szerintem pozitív, és negatív oldala is van annak, hogy megpróbálják az oktatásba bevonni a táblagépeket. Pozitív, mert sokkal széleskörűbb médiatartalmak állnak rendelkezésre a gyerekek számára, amelyek a tanulást is sokkal színesebbé tudják tenni. Kétség kívül élvezetesebb a gyermek számára videóanyagokat is látni egy tananyaghoz kapcsolódó témában, mint ha csak színes képillusztrációk állnak rendelkezésére. Az USA-ban, Angliában, és Hollandiában is bevezették már a táblagépek mindennapos használatát az oktatásba (Magyarországon ez még annyira nem jellemző, habár kísérelteket már tettek), különböző alkalmazások fejlesztik a gyerekek készségeit, és a szülőkkel is táblagépeken keresztül kommunikálnak a tanárok. A tanulásban is segíthet, a sokszínű tartalmak könnyebben elősegíthetik a tananyag memorizálását. Ez hatványozottan igaz a mai generációra, akik a digitalizáció korába születtek bele, és már a 2-3 éves gyermek előbb tanulja meg az érintőképernyő kezeléséhez szükséges legyintő mozdulatot, mint például a kézírást. A kézírás egy nagyon fontos momentum a mai digitalizálódó világ vonatkozásában, és itt térnék rá a negatív hatásokra, amit az általános iskolai tanulás digitalizációja idézhet elő.
    Sok amerikai államban már nem is tanítanak a diákoknak kézírást, ahogy bekerülnek az iskolába, már csak Ipaden, esetleg laptopokon tanulnak meg írni. Véleményem szerint fontos lenne a kézírás elsajátítása is, bár igaz, hogy valószínűleg hamarosan úgyis el fog tűnni az írásnak ez a formája, ami nem feltétlenül jelent rosszat, ahogy sokan gondolják. Ez is csak egy fejlődés, az információcsere fejlődése, ugyan olyan momentum, mint amikor az ősember barlangrajzai eltűntek, és később megjelent az írás.
    Visszatérve a táblagépek elterjesztésére az oktatásban, számos negatív hatás jelentkezhet a kézírás el nem sajátításán kívül, amelyek számottevőbbek is lehetnek. A legfontosabb kérdés, hogy a különböző alkalmazások, játékok a táblagépen mennyire vonják el a figyelmet az óráról: Magam is tapasztalom az újmédia ezen hatásait, hiszen ha internet hozzáféréssel rendelkezek egy tanórán, akarva-akaratlanul is el-el merülök a világhálóban pár percre. Kérdés, hogy azok a gyerekek, akik már beleszülettek az információáradat rengetegébe, és természetesnek veszik az online életet, mennyire tudnak a tananyagra koncentrálni egy tanórán?
    Összefoglalva, véleményem szerint kellő fegyelemmel, és tanári kontrollal a táblagépek használata mindenképpen hasznos, és segít lépést tartani a digitalizálódó világ fejlődésével. Szerintem hamarosan – akár szeretnénk, akár nem – hazánkban is meg fognak jelenni a táblagépet szorongató kisiskolások szeptember elsején az iskolák kapuiban.

  13. Nagy Gábor

    A táblagépek oktatási célú használata napjainkban még nincs széles körben elterjedve, mégis sokakban felmerül a kérdés, hogy miért ne kerülhetnének be az iskolákba, mint oktatási eszköz? Ez a kérdés már másokban is felmerült, sőt már kísérleti szinten a gyakorlati megvalósítása is elindult. Magyarországon még nem általános, de a más országokban egyre elterjedtebbek ezek az eszközök. Természetesen nem tudják teljesen kiváltani a korábban, főként a felsőoktatásban használatos laptopokat, népszerűségük mégis egyre növekszik.
    Az alkalmazásboltok több ezer a mindennapi oktatásban is használható alkalmazást találhatunk, amelyek akár egy egész tudományágat is lefedhetnek vagy csak egy adott témára koncentrálhatnak. Ezek természetesen kivitelezés és tartalom tekintetében hagyhatnak némi kívánnivalót maguk után.
    Szerintem a táblagépek használata nagyban hozzá tudna járulni az oktatás fejlődéséhez. Egy táblagépen könnyen és gyorsan elérhető bármi, ami az interneten van. Továbbá egyre több és egyre jobb alkalmazás készül kifejezetten ezekre az eszközökre.
    De a táblagépek nemcsak a diákok, hanem a tanárok körében is népszerű eszközök. Például egy jól megírt, interaktív alkalmazás használata sokat javíthat az órák hangulatán. A táblagépeken elektronikus könyveket is olvashatunk, így az összes kedvenc olvasmányunkat, vagy akár a tankönyveinket is, mind egy helyen tárolhatjuk.. Ezen kívül a diákok jegyzetelésre is használhatják. Tehát sok olyan megoldás létezik, melyet egy laptopon vagy papíron nem élvezhetünk.
    Ezek az eszközök oktatásban való széleskörű elterjedése még egy ideig nem fog bekövetkezni. Az elektronikával foglalkozó nagyon weboldalak és magazinok szerint a következő néhány évben jelennek majd meg az olyan olcsó és jól használható táblagépek, amik ezt a széles körű elterjedést lehetővé teszik.

  14. Hamar László

    Mint sokan előttem, én is úgy gondolom, hogy abba az irányba haladunk amikor már az iskolai felszerelés eszköze lesz a tablet, vagy egyéb számítástechnikai eszközök, melyek mindenki számára elérhetőek. Persze ehhez, megfelelő anyagi helyzet, a hálózat megfelelő kiépítettsége és nem utolsó sorban pedagógusok, tanárok szükségesek aki fogékonyak erre az új irányra. Természetesen sok minden másra is szükség lenne, mint ahogy említették a fizika oktatásában szemléltető eszközre. Földrajzban úgy gondolom olyan lehetőségeket kellene teremteni amelyek lehetővé teszik, hogy az országon belüli természeti képződményeket, melyeket tartalmaznak a kerettantervek meglehessen tekinteni. De persze ez elrugaszkodott ötlet, de én azt tapasztaltam, hogy lenne igény és szükség is rá.
    Hamar László

  15. Nagyné Győri Gyöngyi

    Én úgy gondolom, hogy a korszerű pedagógiai oktatás elengedhetetlen eszköze lesz a jövőben a elektronikus táblák használata, alkalmazása. Minden információ naprakész frissítéssel segíti a pedagógusok, és a gyermekek felkészülését. Jól tudjuk, hogy a mai gyermek már néhány évesen is rutinnal kezeli az elektronikus hálózatot, ám a veszély ott leselkedik, hogy mit, mikor, és milyen értelmezés mellett használ a gyermek. Ügyelni kell, hogy a felnőtt segítségével értelmezze az információkat, és akkor nem hat károsan a fejlődő személyiségre,
    Azonban az is tény, hogy az egészségre káros krétaporos tantermek teljességgel való kiszorulása még várat magára. Ennek több oka is lehet, de elsősorban talán az anyagi fedezet hiányában van magyarázva. Én bízok abban, hogy egyre közelebb vagyunk ahhoz, hogy minden településen ugyanazon feltételek lesznek adottak az oktatásban.

  16. Radeleczki Gabriella

    Számomra a táblagépek megjelenése még az új médiumok eszköztárához kapcsolódik. Remélem hogy egyszer én is kipróbálhatom. Azt gondolom hogy a papír alapú tanulás nak a végét jelenti. A jövő iskolásai már nem iskolatáskát hanem táblagépet fognak használni.
    előnyei mellett azonban néhány negatívumára is szeretném felhívni a figyelmet .
    1 A gyerekek talán nehezebben tanulnak meg írni (folyó Írással) amit én fontosnak tartok
    2. ha a konnektivizmus csoportos tanulására gondolunk azt híszem mindenki csak azt fogja megtanulni amit szeret(.Pl: meteket nem).
    Ezek a saját szubjektív gondolataim bizonyára kialakul ezeknek a metodikája is

  17. Tóth Andrea

    Nagyon hasznos, érdekes dolgoknak találom a táblagépeket. Nagy lépést tennénk az oktatás korszerűsítésében, ha ezeket be tudnánk vezetni a mindennapi oktatásban. Azonban úgy gondolom, hogy anyagi okok miatt erre még egy darabig várni kell, mivel sajnos néhány szülő még ceruzát, füzetet sem tud venni gyermekének, illetve számítógépük, internetünk sincsen otthon, s nem tudnának ilyen eszközöket megvásárolni. A szülőkön kívül sajnos az iskoláknak sincsen pénze, s ők sem tudnának ilyen eszközöket vásárolni. Kezdő pedagógusként azonban bízok benne, hogy munkám során tudom majd ezen eszközök segítségével oktatni tanulóimat, s óráimat minél színesebbé tenni.

  18. Tóth Andrea

    Nagyon jó dolognak találom ezeket a táblagépeket. Az interaktív tábla segítségével is sokkal élményszerűbb a gyerekek számára az oktatás, élvezik a színes és érdekes, gyermekközpontú feladatok elvégzését. Minden bizonnyal nagy hatékonyságot jelentene az oktatás színvonalának emelésében az is, ha a táblagépek segítségével folyna az oktatás. Nem utolsó sorban a gyerekeket irányítottan tudná a pedagógus a helyes internethasználatra nevelni. Azonban az áruk miatt úgy gondolom, hogy ezek beépülése egyenlőre még nem lesz túlságosan elterjedt a magyar közoktatásban. Sajnos nem csak a szülőknek, de az iskolák nagy részének sincsen arra pénze, hogy ilyen eszközöket biztosítson a gyerekek, tanulók számára. Gyakran a szülő még egy ceruzát, füzetet sem tud gyermekének megvenni. Kezdő pedagógusként azonban bízok benne, hogy pályafutásom során lehetőségem lesz nekem is ilyen eszközök segítségével oktatni tanulóimat.

  19. Holló Gyula

    Nem használtam még tabletet csak éppen tájékozódtam a feladat apropóján. Mindenképpen úgy gondolom, hogy ott a helye ennek az eszköznek az oktatás területén. Számtalan kérdés és aggodalom fogalmazódik meg bennem . Ki? Mikor? Hol? Milyen körülmények között ? Mi módon? -vezeti be az oktatás területére.Mindenképpen figyelembe kell , hogy vegyük az anyagi lehetőségeket a szülők és az intézmények oldaláról egyaránt. Hogyan számoljunk a humán erőforrással ? A technikai fejlődés mennyi ideig engedi,hogy a felszínen legyen ez az eszköz ? Aggodalommal tölt el, hogy nem esünk- e át a ló másik oldalára–, miközben a technikai kompetenciák fejlesztésével foglalkozunk , elveszítjük az embert sok-sok más készségével.

  20. Paróczi Ákos

    Véleményem szerint a az IKT használat mindenképp kibővül majd az oktatásban. Úgy gondolom, egy átmenti időszak kezdetén tarthatunk, mely a hagyományos tantermi és és teljes mértékben IKT alapú oktatás felcserődését jelentheti. A táblagépek használata lassan talán kezdetlegesnek lesz mondható a “hálózati társadalom” iskolai ezközrendszerében. Fenti kommentekben említik a táblagépek hátrányait az oktatásben (pl. szövegszerkesztési nehézségek). Úgy gondolom a gyakorlatban felmerülő nehézségek mentén mindenképp várható valamiféle professzionálódás, mely kimondottan tanszközzé tehet egy tabletet, mivel ezek jelenleg inkább a szórakozást és a kommunikációt támogatják.

  21. Ujj Anna

    Gyakran panaszkodnak a tanulók mázsás súlyú iskolatáskáik miatt. Úgy gondolom, teljesen jogosan fogalmazódik meg bennük a kérdés, hogy miért kell ennyi könyvet cipelni a XXI. században.
    Az informatika fejlődése azonban meg fogja szabadítani őket ezektől a terhektől, hiszen a könyvekkel zsúfolt iskolatáska ma már a múlté. Egy mindössze fél kg-os táblagépen szinte minden elfér. A korábban csak a filmeken látott mindent tudó érintőképernyős konzolok éveken belül az oktatás szerves részévé válhatnak itthon is.
    Színesek, érintőképernyősek, wifi-vel ellátott eszközök, melyeken számos oktatást segítő alkalmazás érhető el. Rendkívül hasznos innováció, tartalommal és értelemmel megtöltve.

  22. Debreceni Adrián

    A modern technikai kütyüket, beleértve a táblagépeket is a fiatalabb korosztály hamarabb tudja alkalmazni, mint a felnőtt, ideértve a tanárokat is. A kihívást elsősorban a tanároknak jelentik az oktatásban megjelenő új technikai eszközök. Jó lenne a sok digitális óravázlatot digitális tanmenetekbe szerkeszteni és ott egy-egy órához több óravázlat is választható lenne.

    1. Forgó Sándor

      A “kütyük” elnevezés túl hétköznapi ugyan, de a digitális tanmenet (gondolom online)formában kiváló gondolat lenne. Végül is a Slideshare is ezt tesszük…

  23. Jámbor Judit

    Véleményem szerint a mai modern informatizált világban,az oktatás minőségét,és színvonalát nagy mértékben meghatározza az informatikai támogatottság.A táblagépek,interaktív táblák nagymértékben segíthetik az információ és kommunikáció gyors és hatékony közlését,az adatátviteli idő csökkentését,s mindemellett segíthetik az egyes ellenőrzéseket,és kompetencia szintek mérését.

  24. Kissne Lami Mónika

    Nyilvánvalóan nagyon sok lehetőséget rejt magában a táblagépek használata. Amit az oktatásban a lehetőségek szerint ki kell tudni használni a pedagógusoknak és a tanulóknak egyaránt. A mai internet és informatika világában szinte minden pillanatban kapjuk az információkat ezeken az eszközökön keresztül. Úgy gondolom, hogy az oktatás próbál ezzel az informatikai világgal lépést tartani, de megvalósítani a mindennapi oktatásba nagyon nehéz. Arra hogy ezek az eszközök szerves részévé váljanak az oktatásnak úgy gondolom még várnunk kell.

  25. Baranyiné Jászfalvi Marianna

    Az IKT hatására a tanárok életében nagy változás történt. Megváltoztak az órára való készülés szokásai. A pedagógusok jóval több időt töltenek a számítógép előtt. Az IKT eszközök sokat segítenek a szemléltetésben, a képi bemutatás növeli a motivációt, így a tanuló a tanítási- tanulási folyamatban aktív és cselekvő. Az interakció során apró lépésekkel halad előre. Lehetőség van az egyénre szabott tanulásra.
    Mit jelent ez a pedagógus számára?
    Kiváltja vele a rutin feladatokat, a tananyagot sokoldalúan tudja feldolgozni. A tanár feladata, hogy a tananyagot megtervezze olyan módon, hogy az alkalmas legyen az önálló elsajátításra. Az IKT eszközök jól használhatók projektmunkákhoz és összefoglaláshoz is. Az interaktív tábla segítségével tanult és gyakorolt anyagok jobban rögzülnek. Számonkérésnél jól alkalmazható a szavazórendszer, mely azonnali visszacsatolást nyújt. A kollegák véleménye szerint nem lett jobb a tanulók teljesítménye. A tanároktól magabiztos digitális és média használatot igényel az IKT használata.

  26. Molnár Fanni

    Mivel a mai életben, tanítóknak és tanároknak is folyamatosan fejlődniük kell, fejleszteni kell tudáskörüket, így nagyon nagy segítségnek tartom az IKT-k bevezetését, alkalmazását! Ennek az eszköznek a segítségével az órákat szemléletesebbé, színesebbé lehet tenni, a gyerekek sokkal jobban élvezik az órai munkákat, jobban meg tudjuk őket mozgatni az órai keretek között! Nemcsak arra ad módot, hogy a gyerekeknek színesebb, élvezetesebb legyen az óra, hanem segít, hogy megmutassuk hogyan és miként kell az internet világában tájékozódni! Tudom, ahhoz, hogy minőségi munkát végezhessünk, a programok írása sok idő vesz igénybe, de véleményem szerint mind megtérül, amikor látjuk a gyerekeken, hogy mennyire élvezetes számukra az óra, nem beszélve arról, hogy tapasztalat útján több mindent meg tudnak ők is jegyezni, mint a “‘csak” frontális munkák során!

  27. Molnár Fanni

    Mivel a tanítóknak és a tanároknak is folyamatosan fejlődniük kell, fejleszteni kell tudáskörüket, így nagyon nagy segítségnek tartom az IKT-k bevezetését, alkalmazását! Ennek az eszköznek a segítségével az órákat szemléletesebbé, színesebbé lehet tenni, a gyerekek sokkal jobban élvezik az órai munkákat, jobban meg tudjuk őket mozgatni az órai keretek között! Nemcsak arra ad módot, hogy a gyerekeknek színesebb, élvezetesebb legyen az óra, hanem segít, hogy megmutassuk hogyan és miként kell az internet világában tájékozódni! Tudom, ahhoz, hogy minőségi munkát végezhessünk, a programok írása sok idő vesz igénybe, de véleményem szerint mind megtérül, amikor látjuk a gyerekeken, hogy mennyire élvezetes számukra az óra, nem beszélve arról, hogy tapasztalat útján több mindent meg tudnak ők is jegyezni, mint a “‘csak” frontális munkák során!

  28. Üvegesné Balajthy Katalin

    A technika fejlődése elkerülhetetlen, civilizációnk velejárója, szükségszerű és előre mutató. Engednünk kell, hogy megkönnyítse mindennapjainkat, tudnunk kell élni a általa adott lehetőségekkel. Ennek elengedhetetlen feltétele, hogy elfogadjuk, használatát tudjuk és akarjuk magunkévá tenni. A táblagép is egy ilyen segítséget és lehetőségeket adó eszköz, amely nem utolsó sorban a tanulók körében nagy népszerűségnek örvend. Remélhetőleg egyre több oktatási intézménynek sikerül majd beszereznie, aktívan használnia.

  29. Molnár Fanni

    Mivel mindenkinek, beleértve a tanárokat, tanítókat is újítaniuk kell, hogy fennmaradjanak a folyamatosan fejlődő pedagógiai pályán, így nagy előnyünkre szolgálhat az Ikt-k használata. Ez az eszköz szemléletesebbé, izgalmasabbá teszik a tanítási órákat. Lehetőséget adnak arra, hogy a gyerekeket még inkább megmozgassuk egy adott órán belül. Ezek mellett kiváló lehetőséget nyújt az internet használatának a megismerésére, bemutatására az órai keretek között, hiszen nagy képernyőn mindenki látja, hogy egy adott oldalt hogyan lehet használni, vagy egy adott dolgot, hogyan tudok megkeresni az interneten, sőt ki is próbálhatják! Természetesen nagy munkát igényel, hogy egy órán, használható programot állítsunk össze (hiszen az osztály összetétele is folyamatosan változik), de én úgy gondolom, hogy az IKT alkalmazásával érdekesebbé, szemléletesebbé, izgalmasabbá varázsolhatjuk a nehezen megtanulható tantárgyakat is!- arról nem is beszélve, hogy a tapasztalatszerzéssel sokkal több minden megmarad, mint az egyébkén használatos “csak” frontális munkaformával!

  30. Papp Sámuelné

    A táblagépek nemsokára alapvető eszközként átveszik majd a “fekete táblák” helyét és funkcióját, kiterjesztve annak lehetőségeit a végletekig. A felhő alapú tanulás hasonló elterjedése valószínűleg több időt igényel az alapvető szemléletváltás szükségessége miatt.

  31. Szabóné Géczi Szilvia

    Akár akarjuk, akár nem az elektronika már régóta jelen van az életünkben és az oktatásban. Legyen az rádió,tv,személyi számítógép,laptop vagy manapság a táblagépek.
    Meg kell találni az optimális felhasználás lehetőségét nekünk tanároknak.
    A diákok egy digitalizált világban nőnek fel, a hagyományos módszerek már nem keltik fel kellő képen az érdeklődésüket.
    Az éppen aktuális újdonságokkal jelen esetben egy táblagéppel viszont ez megtehető.
    Ha viszont megtehető ki kell használni és alkalmazni kell, hiszen a cél a tudás átadása és nem utolsó sorban az érdeklődés felkeltése a saját tárgyunk és a világ dolgai felé.
    Véleményem szerint az iskolák pedig előbb vagy utóbb megtalálják a módját az eszközök beszerzésének.

  32. Puskás Viktória

    Személy szerint én támogatom a digitális eszközök használatát az oktatásban,mert nagyon nagy lehetőségeket látok benne. Egy kreatív tanár az eddig elképzelhetetlennek vélt feladatokat most egy kis időráfordítással és egy-két kattintással létre tudja hozni. A problémát csak abban látom, hogy bizonyos iskolák nagyon fejlett digitális eszközökkel rendelkeznek sikeres pályázatok által, de az ott tanító pedagógusok nem használják ki ezeket az eszközöket. Sőt ami a legrosszabb, saját tapasztalatból tudom, hogy egyes iskolákat bezárnak, holott egy-két évvel ezelőtt kaptak jelentős mennyiségű számítástechnikai eszközöket, amelyek most ott állnak az üres tantermekben és porosodnak, holott más iskolák csak álmodnak arról hogy valaha is ilyen eszközeik lesznek. Nem látom az ésszerűséget az ilyen döntésekben. Szerintem nem feltétlen a szülők és a tanárok álláspontját kellene elsősorban a digitalizációban rejlő lehetőségek felé billenteni, hanem az országot és a településeket vezető embereknek tenném fel a kérdést: Hogy lehet bezárni egy olyan iskolát, melyben ilyen értékes eszközök vannak? Ezenkívül az iskolákat nem támogatják egyformán abban, hogy digitális eszközökhöz jussanak. Akkor hogyan beszélhetünk a digitális eszközök terjedéséről?

  33. Veresné Bolcsó Bernadett

    Én nagyon jó ötletnek találnám a táblagépek megjelenését az iskolákban, bár használatát korlátoznám. Leendő magyartanárként aggódom, hogy esetleg a kézírás rovására megy a tablet megjelenése. De az is lehet, hogy évtizedek múlva nem is lesz jelentősége annak, hogy tud-e valaki kézzel írni!
    Európa szerte már több iskolában is bevezették, vagy kötelezővé tették a táblagépek használatát, de a szülők véleménye megoszlik ezzel kapcsolatban. Hazánkban inkább kísérleti szinten találkozhatunk táblagépekkel az iskolában, pl. az egri főiskola gyakorlóiskolájában.
    Úgy gondolom az osztálytermi tanulás is megvalósítható lenne, akár egyéni munka során, akár csoportmunkánál, de a pedagógusnak igen tájékozottnak kell lennie a tablet használatát illetően.
    Az anyagiakkal kapcsolatban megjegyezném, hogy a táblagépeket egy pár év elteltével, sokkal megfizethetőbb áron kínálják majd. Ha összevetjük, hogy ma egy középiskolában tanuló gyermek könyveinek értéke a 20.000 Ft-ot is elérheti, pár év múlva ennyiért (vagy kevesebbért?), már utánunk dobják ezeket a gépeket. A rengeteg nyomtatás, fénymásolás is megspórolható vele. A tanuláshoz szükséges fénymásolatokat pedig a legtöbb iskolában kifizettetik a tanulókkal. Kérdés persze, hogy a tanulók mennyire tudnak vigyázni ezekre a törékeny és igen érzékeny gépekre.
    A felhő-alapú tanulás egyik alapfeltétele szerintem a pedagógus hozzáállása. Még igen sok azon pedagógusok száma, akiknek fel kell nőni ehhez.

  34. Nagy-Tóth Ágnes

    Milyen érdekes? Régen palatáblára írtak vesszővel, krétával. Most elektronikus táblára ujjal. Valóban kétoldalú a felhasználhatósága. Egyrészt hasznos és nem lehet elmenni a technika vívmányai mellett, főleg nem egy digitális nemzedék esetén. Másrészt viszont érdemes megtalálni a helyes arányt a digitális és a hagyományos eszközök közt, mert akármit is mondanak most, a régi magyar oktatás sok kiművelt emberfőt adott a világnak. A régit nem biztos, hogy kidobásra kell ítélni. Az újat pedig szerintem úgy kell használni, hogy az optimális eredmény eléréséhez megfelelően hozzásegítsen.

  35. Kelenföldi Zsófia

    Véleményem szerint a táblagépek rendszeres illetve alkalomszerű használata az oktatásban mindenképpen érdekes, izgalmas, és újszerű lenne. A tanulók figyelmét, érdeklődését biztosan felkeltené. Motiválni lehetne őket az eszközzel, mely növelné a tanulás eredményességét. Sok hasznos program és alkalmazás is található rajta (szótárprogramok, oktatóprogramok) melyek megkönnyítik a tanulást illetve ezek segítségével a diákok otthon is tanulhatnak, gyakorolhatnak, ismételhetnek. Fejleszti az önállóságot, hiszen a tanulók önállóan kezelik, ha pedig többen dolgoznak vele akkor fejleszti az együttműködés képességét. Gyors, precíz visszajelzést ad a tanárnak és a diáknak egyaránt a tanulás eredményességéről. Megkönnyíti a tanítást, gyakorlást és az ellenőrzést.

  36. Ivanics Kitti

    A fejlődést nem lehet megállítani,de nagyon sok időbe telik még,hogy minden iskolában kialakuljon ez a fajta tanulási módszer,eszköz használat.
    Főként az anyagiakat tekintve, a magyar iskolák többsége ugyanis kevés pénzügyi háttérrel rendelkeznek és kevés támogatásban részesül.

    1. Ivanics Kitti

      A fejlődést nem lehet megállítani,de nagyon sok időbe telik még,hogy minden iskolában kialakuljon ez a fajta tanulási módszer,eszköz használat.
      Főként az anyagiakat tekintve, a magyar iskolák többsége ugyanis kevés pénzügyi háttérrel rendelkeznek és kevés támogatásban részesülnek.

  37. Vargáné Várszegi Csilla

    Nem nagyon értek egyet azzal, hogy azért, mert a tablet egy újdonság, úgymond csoda egy falusi gyereknek, használható oktatási célra, hosszú távon. Amondó vagyok, hogy minden csoda 3 napig tart.Addig, ameddig nem láttak ilyet a gyerekek, addig érdekes.De! Hiába tölthető le bármilyen program, akár ilyen-olyan szótár, ezt a gépet a gyerek nem otthon, hanem csak az iskolában használhatja.Ha a kihasználtságát nézem, és össze kellene hasonlítanom, hogy mi a jobb: tablet, vagy inkább egy nagy képernyős laptop, akkor a laptopot választanám. Rengeteg olyan program van, amit sokkal jobban élvezhetünk nagyobb képernyőn, és könnyebb a technikai kezelése.Pl. arra gondolok, hogy én magam is egy prezentációt, pps bemutatót stb. nem a tableten fogom megszerkeszteni. Tudomásom szerint a tabletet elsősorban a hordozhatósága miatt találták ki, használják sokan. Ez az egy dolog az, ami amellett szól hogy könnyű hozni-vinni. Minden egyéb nálam a nagyobb gép mellett szól. Mindent le lehet tölteni a tanuló laptopjára is, akár szótanulás, törtek tanulása vagy bármi a téma. De a tabletet nem viheti nyilván sehova, az az iskoláé lenne, tehát nincs sok értelme szerintem a tanulót tableten oktatni….

  38. Vassné Papp Nóra

    A táblagép oktatásban való elterjedése nagyszerű lehetőségeket rejt magában. Egyszerűbb az alkalmazása, mint egy hagyományos számítógépé vagy laptopé, és a letölthető adatok mennyisége is növekszik az általában használatos androidos rendszernek köszönhetően.

    Véleményem szerint a magyar oktatási rendszerbe való bevezetésének elsődleges akadálya a jelenlegi gazdasági helyzet, mely nem kíméli sem az iskolákat, sem a családokat.

    Ezenkívül a táblagép alkalmazása az oktatásban szükségessé teszi a pedagógusok képzését, valamint az oktatási tartalmak gépekhez való igazítását is, melynek szintén anyagi vonzatai lennének.

    Összességében tehát csak forráshiány állhat e nagyszerű lehetőség útjában.

  39. Király Józsefné

    Úgy gondolom, ha némely iskolában kötelezővé teszik a saját tulajdonú hangszert, vagy számítógép használatot, akkor ez a kis tételű összeg meg sem kottyan a gyermekek, fiatalok havi zsebpénze mellett a családok számára. Miután a közterületeken is, járműveken is ezzel a “bekötött szemmel”, táblagéppel a “zsebükben”/kezükben járnak, a fizetendő wifi-díj is csak egy mellékes összeg lehet . Tehát az iskoláknak csak annyi a teendője, hogy kihasználja ezt a csodálatos lehetőséget, felkészül ennek kiaknázására úgy, hogy megfelelő programokat készít, vagy ajánl fel a diákok tudásának építésére. Szélesítve a lokális területeket, értékeket átadva. Mégis van kritériumom, minden médium eltántorítja az embert az igazi családi élettől, a külvilág helyes meglátásától, mert a felhőkön ugrálva elfelejthetjük, hogy valamikor jó ránézni barátaink arcára, érezni az eső illatát az erdőben, vagy egy skanzen ódon bútorai között sétálni.

  40. Borsodi Csilla Noémi

    Esetleges megoldásként csak az merülhet fel, ha az iskoláknak állami segítségként EU-s pályázathoz való csatlakozás támogatásával biztosítanák az iskolai élet résztvevői számára a számítógépekhez való hozzájutást, hálózati csatlakozást, illetve wifi lehetőségét.

  41. Borsodi Csilla Noémi

    Véelményem szerint még igen hosszú út vezet addig, hogy a táblagépek minden magyar iskolában általános legyen. Ennek oka túlnyomórészt anyagi természetű, hiszen ahhoz, hogy ez egy – tankönyvhöz illetve füzetekhez hasonló szerepű és az iskolai életben – létfontosságú eszköz legyen, biztosítva kellene, hogy legyen ennek használata minden tanár, illetve diák számára. Ez – ha a tanár önmagának veszi meg – megterhelné a tanár pénztárcáját, amellett az iskola sem kötelezhet rá senkit, hogy 1-2 havi fizetését erre költse. Amennyiben az iskolák finanszíroznák, ahhoz is természetesen az kellene, hogy jobb anyagi helyzetben legyenek. (Ugyanez vonatkozik a felhőpedagógia általános érvényű realizálódására.) Természetesen, aki megteheti, anyagilag megengedheti magának és ahol olyan anyagi helyzetben vannak a szülők, hogy – természetesen nem az iskola “nyomására”, hanem önmaguktól, gyermekük fejlődését figyelembe véve – vesznek a tanulónak táblapc-t, vagy laptopot, de a “hagyományos” számítógép is megteszi, de ezesetben olyan órákat kell tartani, ahol nem használják, csak a házi feladat megoldásához, otthon, vagy ahol az iskolának van erre szabad kapacitása, érdemes megoldani, de ezesetben több tanteremben, minden tanuló számára biztosítani, nem kizárólag informatika órán, hanem közismereti, ill. szakmai elméleti órákon is, hiszen tanításmódszertani szempontból értékes lenne és a diákokat is biztosan érdekelné.
    Másik lényeges oldala a témának, hogy a pedagógusok jelentős részének is meg kellene tanulni ezek használatát és valószínű, hogy igen sok embernek ez nagy szakmai kihívást jelentene az is elképzelhető, hogy sokan megijednének ettől. Emellett azért sem lehet teljesen általános módon bevezetni, kötelezni a rossz anyagi helyzetben lévő intézményeket, mert így a szegényebb, kistelepülési iskolák még inkább leszakadnának. Itt ugyanis sem maguk az intézmények, sem a pedagógusok, sem a szülők nem tudnák biztosítani a táblagép, sem egy asztali számítógép, sem egy notebook meglétét. Ugyanakkor az is igaz, hogy ma már egyre lényegesebb elvárás, “íratlan szabály”, hogy minden háztartásban legyen számítógép, hiszen a “digitális kompetencia”, ami a NAT-ban is szerepel a kulcskompetenciák egyike. Az informatika, mint tantárgy pedig már alsó tagozatos tanulók számára is kötelező. Amennyiben nem jutnak számítógéphez mindennapi életük során, nem biztos, hogy megfelelő szinten tudják elsajátítani a tananyagot. Így a digitális szakadék a tudásszakadékkal lesz egyenlő. (Emiatt is teszünk olykor egyenlőségjelet a tudásalapú, információs és a számítógépes hálózati társadalom közé.) Ez a szegényebbek számára igen ijesztő lehet, hiszen nem csak maguk, a kedvezőtlen anyagi helyzetben lévő szülők szakadnak le, hanem gyermekeik is ilyen sorsra jutnak. Emiatt bűntudatuk lehet a gyermekük felé, beláthatatlan következményekkel járhat.

    Természetes, hogy mint mindennek, ennek is megvan a maga jó és rossz oldala. Emelné ugyanis az oktatás színvonalát, de a társadalmi-anyagi-szociális különbségeket tovább mélyítené. (még akkor is, ha figyelmen kívül hagyjuk azt, hogy lehet, hogy sok pedagógus kétkedve fogadná és akkor is, ha abból indulunk ki, hogy az iskola erre szánt anyagi feltételei adottak. Az viszont sokat ront a helyzeten, ha otthon némely tanuló tud gyakorolni, mások pedig nem. Erre csak olyan iskolákban lenne gyógymód, ahol mind a tanárok, mind a diákok kapnának kölcsön gépet és a tanulók azt év végén – ép állapotban – visszaszolgáltatnák, vagy amennyiben nem, meg tudnák téríteni az okozott kárt.)

  42. Kis Zoltán

    A tableteket pedig igenis lehet használni oktatási célra. Úgy gondolom, hogy felső tagozattól kezdve biztosan. 5-6-osztálytól már a gyerekek éreznek affinitást a technikai újdonságok használatára. Mert valljuk be még mindig újdonságnak számít, főleg vidéki, falusi iskolákban. Mikor a sajátom bevittem az iskolába, a gyerekek megrohamoztak, hogy szeretnék ők is látni ezt a kis szerkezetet.
    Visszatérve az oktatási célokra: az Android operációs rendszerre – mely a legelterjedtebb a táblagépekben – hihetetlen mennyiségű program tölthető le a Marketről a legkülönfélébb témakörökben. Mivel jómagam nyelvtanár vagyok, így már meg is találtam a megfelelő software-eket. Többfajta szótár tölthető le akár ingyenesen is, melyek 30000-es szókincsével vetekednek a közepes méretű nyomtatott változatokkal. Szótanuló programok, melyekbe előre betáplálhatjuk a frissen megtanult kifejezéseket és azokat a program véletlenszerűen kérdezi ki a felhasználótól. Léteznek már nyelvtani összefoglaló alkalmazások is. Illetve rengeteg más jellegű program létezik, itt pedig csak a kreativitásunk szab határt.

  43. Vargáné Várszegi Csilla

    Személyes tapasztalatomat osztanám meg a táblagépekkel kapcsolatban. Alapvetően olyan beállítottságú vagyok, hogy szeretek minden újdonságot kipróbálni, így volt szerencsém 2-3 hónapig használni egy tabletet is. Az oktatásban nem nagyon használtam, inkább csak magán célra. Ott viszont nagyon jó szolgálatot tett egy térkép, egy navigáció, és bármi, ami elérhető akár egy külföldi út során is(pl. legutóbb egy Róma útitervet tettem rá, metrótérképpel, buszmegállókkal, látnivalókkal, stb.) Viszont az iskolában a 10″-os laptopokat használjuk, és sajnos elég kicsi a mérete, állandó munkára nem alkalmas. Így a tabletet sem tartom annak: nem a tudás miatt, hanem a méret miatt. És ugyebár a hordozhatósága sincs kihasználva az iskolában. Jómagam megváltam ugyan szeretett tabletemtől, mert felváltotta a helyét egy okostelefon, és az is éppen elég, kisebb ugyan, de ahhoz éppen elegendő, amire kell. Iskolai célra tehát én nem javaslom.

  44. Horváth Viktória

    Véleményem szerint a nagyon jó és hasznos a táblagépek alkalmazása, már abból a szempontból is, hogy együtt kell haladni a fejlődéssel, aminek egyik kiemelt helye az iskola, mert így nem csak a gyerekekhez, de a szüleikhez is elfognak jutni a modern kor eszközei. Bár szerintem nem mindenkiszámára lesz ez elérhető az anyagiakat tekintve. Nagyon sokat kell arra várni, hogy ez minden iskolába megvalósuljon. Ha eszközileg meg is oldódik a iskolák teljes lefedése, még az alkalmazás terén lesz mit pótolni a pedagógusok körében.

  45. Molnár Dávid

    Én úgy gondolom, hogy a táblagépek elterjedésével az iskolákban igenis lehetséges lesz az osztálytermi tanulás.
    Fontos, hogy az iskola és az oktatás lépést tartson a számítástechnika dinamikusan fejlődő világával.
    A táblagépek kezelésével olyan kompetenciákhoz jutnának a tanulók, melyet a későbbiek során is alkalmazhatnak.
    Ezen gépek tömeges elterjedése valószínűleg még sokáig eltart, hiszen egyrészt az iskolák többségének nincs pénze táblagépek beszerzésére.
    Abban az iskolában, ahol jelenleg nem áll rendelkezésre a mindennapi testnevelés lebonyolítására alkalmas infrastruktúra, nem hiszem, hogy
    a táblagépek elsődleges fontosságúak. Másrészt a tanári kar nagyrészének még újak ezek az eszközök, így a továbbképzésükre is gondolni kell.

  46. Katonás Lilla

    A táblagépek használatával színesebbé és hatásosabbá is tehető az oktatás, de a magyar iskolák többsége kevés pénzügyi támogatásban részesül, így ezeknek az eszközöknek az elterjedése előreláthatólag igen lassan fog végbemenni, arról nem is beszélve, hogy már napjainkban megfigyelhető, hogy a kiöregedő pedagógusnemzedék sokszor nem tudja vagy nem hajlandó kezelni ezeket az új technológiákat – ez a tendencia minden bizonnyal nem pozitív irányban fog változni. Valószínűleg a most kikerülő új generáció fogja nagyobb hozzáértéssel és lelkesedéssel alkalmazni a táblagépeket.

  47. Csintalan Erika

    Szerintem nagyon hasznos dolog a digitális eszközök használata az iskolákban. Pár év alatt jelentős eredményeket értünk el, például már minden iskolában van számítógép, laptop internet. Most úgy tűnik a táblagépeké a főszerep. Természetesen sok múlik az anyagiakon. Nem hiszem hogy rövid idő alatt megvalósítható, hogy az ország minden iskolája rendelkezzen táblagépekkel. Egyébként én a hagyományos könyvalapú módszert sem utasítom el. Szerintem szükség van rá még ma is. Ugyanakkor az nagyon hasznos dolog, hogy a leendő pedagógusok megtanulják használni a különböző technikákat, így későbbi pályafutásuk során hatékonyabban tudják átadni a szükséges tudást a megfelelő szemléltető eszközökkel.

  48. Ó. Dániel

    Sokan feltették már a kérdést, hogy valójában mire is jók a táblagépek? Minden program futtatható rajtuk, ami egy asztali gépen vagy notebookon, ám szerkesztőprogramokkal dolgozni, játszani, levelet írni mind a kettőn kényelmesebb. Marad hát a hosszú utazások alatt történő filmnézés lehetősége, facebookozás, olvasás, amely utóbbira a talán a legtöbben használják. A majdnem puszta szórakozásért azonban felesleges szerintem ennyi pénzt kiadni. Számomra pedig mindig a papír alapú olvasás lesz az igazi.

  49. Kiss Ágnes

    Mint mindennek, ennek az éremnek is két oldala van. Az oktatásban alkalmazott táblagépek soha nem látott módon gyorsíthatják és motiválhatják a tanítási-tanulási folyamat egészét és az abban résztvevőket, ám az ellenkezője is bekövetkezhet. Az eszközök akár rossz irányba is elvihetik például a tanórát, ha nem megfelelő kezek irányítják: a könyvalapú tudás drasztikus mértékben háttérbe szorulhat, és arról sem feledkezhetünk meg, hogy ezek a gépek éppen a “számítógépes világ” szakadéka felé taszítják a gyerekeket – ami a szülők körében igen nagy problémákat okoz manapság is-. Minden a megfelelő kezeken és mértéken múlik. Személy szerint támogatom az alkalmazásukat, de egy “arany középút” megtalálása az elsődleges cél.

  50. Fülöp Álmos

    Megígértem, hogy megírom azokat az alkalmazásokat, amikről nem volt szó a tanfolyamon, de én nagyon sokat használom az oktatásban. Beillesztem ide a link-et és ott sokkal jobb leírás van, mint amit én meg tudnék fogalmazni:

    Syncpad for iPad

    http://mysyncpad.com/

    Teleprompt+ for iPad

    http://itunes.apple.com/us/app/teleprompt+-for-ipad/id364903926?mt=8

    Noteshelf for iPad

    http://itunes.apple.com/us/app/noteshelf/id392188745?mt=8

    Az iPad-el vezérlem a Syonology 212j NAS-t is, amin tárolom az összes tananyagot és személéltető ezközt, amit az oktatásban használok.

    http://itunes.apple.com/us/app/ds-finder/id429865523?mt=8

    http://itunes.apple.com/us/app/ds-photo+/id321493106?mt=8

    http://itunes.apple.com/us/app/ds-audio/id321495303?mt=8

    http://itunes.apple.com/us/app/ds-file/id416751772?mt=8

    http://itunes.apple.com/us/app/ds-cam/id349087111?mt=8

  51. Fülöp Álmos

    Csak ötletként szeretném megemlíteni, hogy lehet, hogy jó lenne kipróbálni, hogy milyen lett volna a gyakorlati munkákat Google Forms-ban megcsinálni, összesítés és összehasonlítás céljából lehet, hogy célszerűbb lehet.

  52. Fülöp Álmos

    Nagyon hasznosnak bizonyult a közösen eltöltött idő, amit tudtam, abban megerősített, amit meg itt tanultam, azt ezután fogom integrálni a oktató-nevelői tevékenységembe.
    Sok érdekes link–ről szereztem tudomást, amiknek a feldolgozásához természetesen idő kell.
    A tanfolyam megerősített abban, hogy a(z egyik) jó ösvényt taposom és méltán hiszem, hogy a digitális világ közelebb hozza a tudás a diákokhoz.

    Köszönöm, hogy részt vehettem!

  53. Gidro Hajnalka

    Szeretnék mindent megköszönni,mert ezzel az alkalommal is nagyon sokat tanultam. A jövóben szeretnem ha tobb gyakorlatot végeznénk!

  54. Nagy István

    A táblagépek használhatók az oktatásban, ha van hálózat és hozzáférés, mert nélkülük bármennyire dús lehet a felhő.
    Fizika oktatáshoz azonban alapvetöen kísérleti eszközök kellenek, amelyeket persze kiegészíthetünk a felhőben hozzáférhető – statikus vagy dinamikus – digitális illusztrációkkal.
    A digitalizáció szerintem csupán kiegészítő eszköz.

  55. P Réka

    Az én vélemenyem szerint a táblagépek használata az alsó osztályokban nehez, de nem lehetetlen. Nem feltétlenül az anyagi oldalára gondolok. Szerintem a szülõk nevelésével kell kezdeni, majd csak utána következhet a gyerekekre figyelés. Ha a szülök megértik a számítástehnika hasznosságát, a többi már csak rajtunk múlik.

  56. Székely Zoltán

    A táblagèpek használatànak elterjedèse az oktatàsban véleményem szerint az anyagi ès humàn erõforrások, valamint a konstruktív tanuláselmèlet népszerûsègi fokànak függvènye. Az anyagi forrás meglètènek fontossàga èrtelemszerû, a két utolsó feltétel pedig egy kicsit összefügg egymással, ugyanis azok az oktatók, akik nagymértékben járatosak a táblagépek világában, hajlandóbbak az új szemlélet elfogadàsára és az elmélet alkalmazásàra. Székely Zoltán

  57. Kurkó Ibolya

    Szerintem ebbe az iranyba tart az oktatas. Idovel minden bizonnyal atveszik a tablagepek a hagyomanyos tanitasi/tanulasi eszkozok helyet. Szeretnek – tolem telhetoen – lepest tartani ezzel a folyamattal, ezert jelentkeztem erre a tanfolyamra.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Az alábbi HTML kódok használhatóak: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>