3.1. Ötlettől a filmig
A film készítése három nagy szakaszra osztható: előkészület, forgatás, utómunka.
Előkészület
Ötlet nélkül nem születik mű. Film esetében is az első lépés mű megvalósolásának irányába az ötlet megfogalmazása. Ez néhány mondat, amely utal a film tartalmára, műfajára, hosszára. Pl.: Készítek egy egészestés dokumentumfilmet a ……-ról. Az ötlet még nem elegendő ahhoz, hogy a tényleges forgatás megkezdődjön.
Szinopszist akkor tudunk írni, ha az ötletünket alaposabban átgondoltuk, pl. dokumentumfilm esetében előkutatást végeztünk, tájékozódtunk. A szinopszis 1–2 oldalas dokumentum, melyben a film történetét írjuk le. Ez a dokumentum alkalmas arra, hogy filmtervünket elfogadtassuk, esetleg támogatókat szerezzünk. Amennyiben sikerül elfogadtatni a filmtervünket, ekkor elkezdődhet a tartalom kibontásával párhuzamosan a stáb szervezése is, mely gyakran a forgatást megelőző pillanatig is tarthat.
A treatment (filmmese vagy filmdráma) a szinopszisból készül, mely a film drámai összefüggéseit, kontextusát foglalja össze három-öt oldal terjedelemben.
Az irodalmi forgatókönyv a filmünk alapanyaga, szövegkönyve, melynek alapja a filmmese. Ennek megírására a rendezők gyakran kérnek meg szakembereket. Ennek a dokumentumnak mindent kell tartalmaznia, ami és aki, ahogyan a filmben szerepel, a helyszíneket, az időre vonatkoró utalásokat, párbeszédeket. Gyakran a forgatókönyv iró munkáját dramaturg is segíti, aki arra ügyel, hogy a filmben a kívánt hatás, tartalom megvalósuljon. Az irodalmi forgatókönyv formailag hasonlít a regény vagy a szímű megjelenéséhez.
A technikai forgatókönyv a filmkészítés partitúrája. A filmet lebontja helyszínekre, jelenetekre, deállításokra. Tartalmaz minden képre és a hangra vonatkozó utasítást: plánok, világítás, a használamdó optika, kameramozgás, szerplők mozgása, párbeszéd, alkalmazandó zene, zajok, stb.. Van, amikor a rajzokat is tartalmaznak, ezt nevezzük képes forgatókönyvnek vagy story board-nak.

93. ábra: Technikai forgatókönyv részlet
Forgatás
A forgatás menete gyakran nem a forgatókönyvben feltüntetett sorrendben zajlik, amennyiben egy helyszínen több jelenet is leforgatható. A forgatási alkalmakra diszpós könyv készül, melyben az adott helyszínre vonatkozó forgatókönyv részlete mellett a forgatáshoz szükséges összes kellék, szakember, színész, díszlet, stb. is szerepel. Egy helyszín csak akkor hagyható el, ha a muszterolás alkalmával a rendező, az operatőr, legtöbbször a színészek is meggyőződtek a felvétel minőségéről. Ha szükséges, akkor pótforgatást kell végezni.
A különböző műfajú-, típusú filmek tervezhetősége nem azonos. A fikciós filmnek megtervezhető minden részlete, de egy dokumentumfilmnek nem, mert azok zömükben valós körülmények között készülnek. A dokumentumfilm kapcsán szokás mondani, hogy a prekoncepciót az élet, a valóság feülírja.
Utómunka
Az utómunka során nyeri el a film végső formáját. Az utómunka lépései: montírozás, utóhangosítás, feliratozás, sokszorosítás.
A film montírozásának, alapja a forgatókönyv. Vidofilmek esetében ezt a tevékenységet editálásnak nevezik.83 A snittek84 elején a csapón látható jelzések megegyeznek a technikai forgatókönyv jelzéseivel, így a felvételek helye beazonosítható.

94. ábra: Csapó
Az analóg videózás korában az editálás két vezérelt videomagnó segítségével, lényegében szalagról-szalagra történő másolással történt. A számítógépes vágás jelentősen megkönnyíti ezt a műveletet, mert a projekt kitörléséig bármin változtathatunk.85 A filmben használhatjuk a felvétel saját hangját, de szükséges lehet az utóhangosítás. Vannak filmek, melyek egyáltalán nam használják a felvétel hangját. Utóhangosításnál keverhetünk a filmünk alá atmoszféra hangot, párbeszédeket, zenét. Ezek helyét, arányát mindig az alkotói szándék szabja meg. A feliratozás is az utómunka részét képezi.
A digitális technikával készült videofilmek sokszorosítása kevesebb kockázattal jár, mint az analóg videofilmeké, mert a másolatok készítésénél lényegében nincs minőségromlás, de az eredeti példényt célszerű egy ritkán használt hordozón tárolni, pl. winchesteren, de még mindig a legbiztonságosabb a szalagos tárolás. Videotechnikával készült filmek ma már átírhatók filmszalagra is.
83: Szokás még szerkesztésnek, vágásnak, összerakásnak is nevezni.
84: Snitt – egy felvételegység a kamera indulásától a leállításig.
85: Lásd részletesen a video szerkesztés részben.