6.1. Feladat (1)
Tervezze meg egy prezentációs előadás előkészítésének és lebonyolításának szempontjait!
A marketingkommunikáció általános tervezési szempontjai alapján végezzen médiaanalízist, melynek során arra kell választ adni, hogy az egyes médiumok mennyiben képesek megvalósítani az üzenet hatékony célba juttatását.
A kommunikáció általános tervezési szempontjai:
1. A kommunikáció koncepciójának megfogalmazása
2. A kommunikációs célok rögzítése
3. A célcsoportok meghatározása
4. A reklám, a PR és az egyéb módszerek arányának meghatározása (prioritások)
5. A kommunikációs eszközök kiválasztása
6. Kreatív tervezés és művészi kivitelezés (eszközterv)
7. Az információhordozók kiválasztása (a médiamix tervezése: médiaterv)
8. A kommunikációs ütemterv és a szórásterv kialakítása
9. A kommunikációs költségvetés elkészítése
Az elemzés során vizsgálja meg a reklámhordozó kiválasztásának eredményességét, a szórás módját, idejét, sűrűségét, közönségelemzést.
A médiaanalízis során hasonlítsa össze a különböző médiumokat! A feldolgozáshoz használja a forrást, amely itt91 tekinthető meg.

3. táblázat: Médiumok összehasonlítása
A kommunikáció révén valamilyen hatást kívánunk kiváltani a befogadóban. A kívánt hatás elérése érdekében nemcsak az üzenet tartalmára kell odafigyelni, hanem annak formai kialakítását is szem előtt kell tartani. Az üzenet tervezésének igen sokrétű és sok szempontot figyelembevevő komplex területével foglalkozik a dolgozat befejező része.
A médiatervezéshez szükséges a következő szempontok figyelembe vétele: A Laswell-formula szerint meg kell tervezni az alábbiakat: KI, MIT mond, milyen kommunikációs CSATORNÁN keresztül, KINEK és milyen EREDMÉNNYEL.
A tervezési ismeretekhez szükséges olvasmány elektronikusan itt tekinthető meg.92
Feladat: A Laswell-modell ismeretében tervezze meg üzenetét!

4. táblázat: A médiatervezés szempontjai
A tervezés során tehát a következő kérdésekre kell pontos választ adnunk:
A ki üzen fogalmán a kommunikáció forrását, másképpen a személyi feltételét értjük, aki lehet egyetlen személy, de akár csoport is (pl. sajtóreferens vagy a team tagjai). Fontos, hogy az üzenet forrásaként nevezett személy megbízható információkkal és szakértelemmel rendelkezzen. Szervezetek esetében rendszerint a sajtóval való kapcsolattartással, a sajtóanyagok összeállításával megbíznak egy olyan személyt, aki naprakészen rendelkezik minden olyan információval, amely az adott eseményre vonatkozik, és aki képes folyamatos kapcsolatot tartani adott eseményhez tartozó szakterület újságíróival.
A kinek fogalmán a célközönséget értjük. Rendszerint szociológiai módszerekkel állapítják meg összetételüket (nem, társadalmi helyzet, iskolai végzettség, szokások, munkahelyi beosztás). Ennek során meg kell határoznunk azt a kört, amely fogyasztani fogja az üzeneteinket. Tehát el kell döntenünk, hogy kit kívánunk elérni az üzenettel. Egy orvosi konferenciáról szóló információnak pl. nem feltétlenül az általános iskolás korosztály a célcsoportja, tehát ennek megfelelően kell megválasztanunk a csatornát (vagyis a médiumot) és az üzenet formáját.
A „MIT" fogalmán az üzenetet, a mondanivalót annak találását értjük, beleértve az érvelési, retorikai fogásokat.
A mikor az időzítést jelenti, azaz pontosan meg kell határoznunk, hogy a beharangozó, az előzetes igényfelmérés, a meghívóként megjelenő sajtóközlések és a folyamatosan közvetített új információk olyan időpontokban jelenjenek meg, amelyek összhangba hozhatók a funkciójukkal.
A kommunikációs csatorna meghatározása során a megcélzott közönség elérésének legmegfelelőbb módját kell meghatároznunk, vagyis azt, hogy milyen típusú, periodicitású médiumban látjuk leghatékonyabbnak a közlést. Fontos megjegyezni, hogy az internet korában a peridoicitás más értelmet nyer, hisz ez a média 0-24 órán át üzemel. A honlapon kívül, hírlevelek, RSS-csatornák és egyéb web 2.0 megoldások is segíthetik munkánkat. Azzal is hatékonnyá tehetjük munkánkat, hogy a hagyományos médiumokban következetesen hivatkozunk a honlapunkra, ha a regisztrációt on-line formában is lehetővé tesszük, és kihasználjuk az interaktivitásban rejlő lehetőségeket.
A hatás-hatékonyság a médiatervezés eredményességmérője. Összességében a befogadóban kiváltott, megfigyelhető és mérhető változásokat jelenti, amelyet a folyamat azonosítható elemei (közlő, befogadó, üzenet, kód, csatorna stb.) idéznek elő. Különböző visszacsatolási technikák (kérdőív, válaszlap, nézettség, fogyasztás-mérés, sajtóvisszhang) révén kaphatunk választ munkánk eredményességéről, mely megalapozhatja tevékenységünk sikerességét, ismertségét és elfogadottságát.
91: Forrás: http://www.internethungaria.hu/index.php/prezentaciok/ és
http://www.internethungaria.hu/wp-content/uploads/ftp/Prezentaciok/Szonda_InternetHUN.ppt
További információk:
http://www.mediakutato.hu/cikk/2003_03_osz/04_webes_ujsagiras/01.html
92: URL: http://www.fk.jgytf.u-szeged.hu/tanszek/kozmuv/?page_id=230