1. Bevezető - célok és kompetenciák

Az oktatáselmélet és -technológia kurzus célja azoknak ismereteknek a rendszerbe foglalása, amelyek az oktatásfejlesztési kompetenciákat megalapozzák. Az oktatástechnológusok, oktatásfejlesztők, médiaszerkesztők, médiatechnológusok általános készségei, amelyek egy része a tanári mesterségnek is szükségszerűen részévé vált, a következőkben foglalhatók össze:

  • információstrukturálás (információ felvétel, -rögzítés, -tárolás, -osztályozás, -rendezés, strukturálás, stb.)
  • problémamegoldás (soktényezős rendszerek felmérése, összefüggések meglátása, alternatív megoldások kidolgozása stb.),
  • a viselkedés és kognitív tudományok eredményeinek, különösen a tanulással kapcsolatos ismeretek alkalmazni tudása (nemcsak ismerete),
  • információ-visszakeresés, tartalmi, formai és technológiai szelektálás (a források megfelelő használata).
  • interperszonális készségek (team-vezetés, tárgyalás, kapcsolatteremtés, szervezés, technológiai folyamatok irányítása, stb.),

Az oktatástechnológiai szakismeretek, szaktudás jelentős része oktatásfejlesztési és tervezési modellek és folyamatok ismeretét és alkalmazását jelenti. Az egyes modellek különböző léptékű tevékenységrendszereket reprezentálnak, így kialakultak médiumfejlesztési (tematikus egységekre vonatkozó), kurzus vagy programfejlesztési (curriculum szintű), és oktatási rendszerfejlesztési (pl. távoktatási, e-tananyag) modellek. Tananyagunk ezen elvek mentén épült fel, ezért tárgyalja a következő szerkezetben az alapvető didaktikai és oktatástechnológia témákat:

  1. Bevezetés - célok és kompetenciák
  2. A tanítás-tanulás rendszer-modellje
  3. A tanulásról alkotott főbb elméletek
  4. A didaktika tárgya és irányzatai
  5. A tanítási alapelvek és a didaktikai feladatok
  6. Az oktatástechnológia tárgya és fogalma
  7. A tanterv és a tanítás tervezése
  8. A pedagógiai célok, céltaxonómiák
  9. Tudásmérés és pedagógiai értékelés
  10. Klasszikus módszerek: előadás, magyarázat, elbeszélés
  11. Kollektív módszerek; kiselőadás, megbeszélés, vita
  12. A projekt és a kooperatív módszer, a szimuláció és a játék
  13. A vizuális szemléltetés, demonstráció és kísérlet
  14. A hagyományos programozott tanítás
  15. Az automatizált oktatás és az oktatógépek
  16. A taneszközök és a média-kiválasztás
  17. A nyomtatott és digitális tankönyvek
  18. Demonstrációs és kísérleti eszközök
  19. A vetített állóképek és hanganyagok
  20. Audiovizuális információhordozók; film, videó
  21. Az élő vizuális szemléltető eszközök, interaktív táblák
  22. Multimédia, programcsomag, pedagógiai rendszer
  23. A számítógéppel segített tanítás
  24. Ellenőrző kérdések, tesztek

Az általános ismeretek és kompetenciák a tanárok esetében, adott tanulócsoportokra vonatkoztatott, pedagógiai, pszichológiai, szaktudományos, szaktantárgyi és szakmódszertani ismereteken alapszanak. A speciális médiatechnológusi készségeket a szakma legerősebb szervezete - az AECT (Association for Educational Communication and Technology) Oktatásfejlesztési Szakosztálya speciális munkabizottságának kutatásai és a hazai felsőoktatási gyakorlat szerint - a következők alkotják:

  • az oktatás fejlesztésére alkalmas projectek meghatározása,
  • a szükséglet-meghatározás irányítása,
  • a tanulók, hallgatók jellemzőinek megállapítása,
  • munka-, feladat és tartalomstruktúrák jellemzőinek elemzése,
  • tanulási eredmények megfogalmazása,
  • a tanulási környezet jellemzőinek elemzése,
  • a tanulási tevékenységek megfelelő sorrendjének meghatározása,
  • oktatási stratégiák specifikálása,
  • célhierarchiák képzése,
  • a tanítási-tanulási folyamatoknak megfelelő tanulási források kiválasztása,
  • tankönyvek és taneszközök, oktatócsomagok értékelése,
  • nyomtatott segédletek, audiovizuális szemléltető anyagok készítése,
  • elektronikus tananyagok szerkesztése,
  • az oktatás, képzés értékelése,
  • képzési csomagok, kurzusok kidolgozása,
  • tanár-továbbképzési e-learning szemináriumok vezetése,
  • oktatásfejlesztési projectek tervezése és irányítása,
  • hatékony kommunikáció vizuális, orális és írásos eszközökkel,
  • megfelelő interperszonális kapcsolatok, team-vezetés,
  • oktatásfejlesztési folyamatok indoklása, terjesztése, elfogadtatása.

Ennek a modulnak a fő feladata az oktatással és oktatásfejlesztéssel kapcsolatos alapfogalmak definiálása, különös tekintettel az információs és kommunikációs technológiák, a számítógép és az Internet által biztosított új tanulási környezet és eszközrendszer lehetőségeire.