A tervezés, előkészítés szakasza
Az előtervezés
szakasza az ötlettől, a média kiválasztásán, a szinopszis elkészítésén
keresztül a forgatókönyvírásig terjed. Ebben a részben el kellett
dönteni, hogy a multimédia-e a legjobb, leghatékonyabb,
leggazdaságosabb médium erre a célra. Megfontolandó falikép,
videófelvétel, hanganyag készítése.
Ha összetett üzenetet –
tartalmat – (tény, fogalom, eljárást) kell bemutatni, mindenképpen
összetett médiumot kell választani. Fel kell kutatni a forrásanyagokat,
ill. el kell készíteni (fotózni, forgatni) az egyes médiakomponenseket.
Mivel a multimédia elsősorban kognitív média, fontos szempont az a
tény, hogy a multimédia a készségek kialakításához is optimális, és
gazdaságosan felhasználható. Ebben a fázisban kell elkészíteni a
forgatókönyvet, ennek a formai tartalmi ismérveire nagy gondot kell
fordítani.
Oktatóprogramoknál alkalmazni lehet a diagnosztikus
(előzetes tudásszintet), formatív (haladás közbeni önellenőrző) vagy
szummatív (összefoglaló tesztet), amikor átfogó tudásanyagot kérünk
számon.
A formatív értékeléseknél ajánlatos olyan szabályozásokat
végezni, amelyek révén a válasz helyességétől függően léphet tovább a
tanuló. Ezeket modulonként folyamatosan építsünk be a programba. A
tananyag végén lévő szummatív értékeléseknél gondoskodni kell - a
helytelen válaszadások esetére felkészülve - a visszavezetésről, ill. a
megoldásról. Szerencsés, ha tudástesztet összegezve is értékeljük és
bemutatjuk a tanulónak.