1.   A jel- és gesztusbeszéd leírása és vizsgálata

 

    A jel- és gesztusbeszéd leírása és vizsgálata, azaz egyezményes (kódolt) jelekből álló kifejezésformák már korábban is felkeltették  a pszichológusok érdeklődését. W. Wundt Völkerpsychologie-jében, „a nyelvről és a beszédről szóló kötetben sok adatot találunk a különböző népek jelzésértékű gesztusairól, például a nápolyiak jelbeszédéről, a süketnémák jeleiről vagy azokról a mozdulatokról, amelyek segítségével a kikötőkben vagy határvidékeken a különböző nyelvű emberek megértik egymást”.[1].A jel- és gesztusbeszédek megfigyelése, leírása. Ugyancsak W. Wundt tesz először említést a különböző népek jelzés értékű gesztusairól (pl. a nápolyiak jelbeszédéről, hegyi emberek és kikötői munkások mozdulatainak jelentéséről)

    A nem-verbális kommunikáció irodalmában az ideggyógyász "Macdonald Critchley[2] munkái mind a mai napig a fogalmilag legvilágosabb és filozófiailag is leginkább mélyenszántó kísérletek közé tartoznak. Ahogyan Critchley írta: „A taglejtések hangtalan panorámája az emberi környezet mindenütt jelenlévő, s éppen ezért gyakran észrevétlenül maradó összetevője.”

 

Az  elégedettség jelzése kézdörzsöléssel

Az állásponthoz való ragaszkodás, nyomatékosítás a

 tenyérre nyomott ujjal történik.

A kitűnő jelzése a hüvelyk és mutató ujj karikára

 formázásával történik, miközben a többi ujj  közel a vízszintes irányba mutat.

A helyeslés jele a hüvelyk és mutató ujj karikára

 formázásával történik, miközben a többi ujj  közel a függőleges irányba mutat.

         

    A gesztusok és a jelek univerzális jelentősége azonban ekkor még nem vált világossá. A magatartáskutatás (behaviourizmus) kialakulása és elterjedéseként előtérbe került az egyén megnyilvánulásainak keresése a jelzésekben és gesztusokban. A behaviorizmus – mely a  személyiség, az egyén megnyilvánulásait kereste a jelzésekben és a gesztusokban – kialakulása majd elterjedése fokozta az érdeklődést a jelzések és a gesztusok kutatása iránt. Efron New Yorkban a különböző bevándorló csoportokat hasonlított össze a járás tekintetében, és leírta különböző nemzetiségek járási jellegzetességeit.[3] A legtöbb vázlatrajz alatt magyarázat szerepel. A New York-i, Lower East Side zsidó negyed lakója. Figyeljük meg a korlátozott sugarú könyökből kiinduló gesztikuláló mozdulatokat illetve a kéz által leírt alakzatokat.

 

Gyakori jelzések ujjakkal Efron mozdulat leírásai

A New York-i, Lower East Side zsidó negyed lakója. Figyeljük meg a korlátozott sugarú könyökből kiinduló gesztikuláló mozdulatokat illetve a kéz által leírt alakzatokat.

 

 

 

 

    A behaviouristák által alkotott modellt a kibernetika „fekete doboz” elvében újra fogalmazta. Ennek lényege az, hogy a vizsgálandó szervezet a „doboz” tartalmát az ingerekre adott válaszok alapján próbálja megismerni.

 

A törzsanyagot kiegészítő források URL:

http://www.comp.leeds.ac.uk/dch/interaction.htm

A magyar gesztuskutatás sokat ígérően indult. A 19. századi, 20. század eleji magyar nyelvészek és néprajzkutatók számára a jelnyelvek vizsgálata még fontos kutatási területnek számított. Elég, ha itt csak Herman Ottóra utalunk, aki a balatoni halászok jeladását írta le Tihany szirtfokáról, a kéz és a szám művelődéstörténetével, sőt még a harangok szavának jelentésével is foglalkozott.

 

[1] Buda i.m.

[2] Idézi: Nyíri Kristóf:  Bevezetés a kommunikációfilozófiába.  Virtuális stúdiumvázlat.  A The Language of Gesture c. könyve (London: Arnold, 1939), valamint Aphasiology and Other Aspects of Language c. gyűjteményes kötete (London: Edward Arnold, 1970), utóbbiban különösen az 1939-es publikációra alapozó, "Kinesics; Gestural and Mimic Language: An Aspect of Non-Verbal Communication" c. tanulmány alapján. URL: http://nyitottegyetem.phil-inst.hu/kmfil/bevkm_long.htm

[3] Efron, David: (Gesture and Environment, New York, King's Crown, 1941, újranyomtatva 1972. Gesture, Race and Culture, The Hague: Mouton), idézi Nyíri.