A multimédia oktatási jellemzői

A multimédia oktatási célokra való felhasználásának alapja az a nézet, mely az oktatást a tanítás helyett a tanulás felől vizsgálja. E szerint az oktatási módszernek:
• kis egységekre kell bontani a feldolgozandó tananyagot,
• minden egységben gondoskodni kell a tanuló aktív közreműködéséről,
• minden egységben lehetőséget kell biztosítani a tanulónak tevékenysége ellenőrzésére,
• az egyéni tanulást kell támogatnia,
• rugalmasan igazodni kell a tanuló egyéni tanulási tempójához,
• végig kell vezetni a tanulót az elsajátítandó tananyag láncolatán,
• a tanuló tudásszintjének megfelelő példákat és feladatokat kell kínálnia,
• lépésről lépésre teszteli a tanulót, hogy megértette-e a tananyagot.
Emellett alkalmas olyan szituációk vagy rendszerek modellezésére, mellyel a tanuló közvetlen kapcsolatba nem vagy csak kivételes esetekben kerülhet.
A multimédia-rendszerek alkalmazása előrelépést jelent az eddigi oktatási szoftverekhez képest, mert:
• Többféle kód- és szimbólumrendszer használatának a lehetőségével, illetve a több érzékszervre irányuló hatás következtében jobban érvényesülhetnek a különböző tanulási preferenciák, kognitív stílusok.
• A bemutatott tartalmak megjelenése érdekes, esztétikus, élet¬közeli, ezáltal motiváló.
• Az interaktív multimédia-rendszerek különösen alkalmasak arra, hogy a tudástartalmak közvetítése során olyan hatásrendszert hozzunk létre, amely kiválóan illeszkedik az emberi agy információfelvevő és rögzítő mechanizmusához.

A kettős kódolásról
A kettős kódolás (dual coding) elmélete szerint a tanulási folyamat eredményesebb és tartósabb a mentális reprezentáció, ha a közvetített tudástartalom verbális és képi kódolással egyaránt megjelenik.
Összetett információtartalmak közvetítésekor különösen célszerű a kettős kódolás alkalmazása. Így a terhelés több érzékszerven oszlik meg, illetve az információ feldolgozása során segíthetjük az érzékszervek hatékony együttműködését.
…ha az ember keverten kap verbális és vizuális információkat,
akkor megosztja azokat. A „balféltekés” gyorsabban dolgozza fel a verbális szöveget, A „jobb féltekés” akkor a vizuális anyaggal birkózik meg könnyebben. Ezért szerencsés a tananyagnak olyan feldolgozása,hogy egyszerre több érzékszervre hasson.

[Egeth, H., Jonides, J., Wall, S.,: Parallel processing of multi-element desplays. Cognitive Psychology, 3, 674-698.]


[A kettős kódolásról]

[Multimédia oktatási jellemzői]