A médiakonvergencia elemei

A médiumfajták keveredésének korszakát éljük, amikor hétköznapivá válik, hogy az interneten hallgathatunk egy rádióműsort, vagy akár televíziózhatunk is. A rendszer lényege a digitalizáció, mely lehetővé teszi a tartalmak platformfüggetlen közvetítését, és ezzel elindítja a konvergencia folyamatát.
Napjainkra a tömeg- és telekommunikációs formák– a digitalizáció révén – teljes mértékben informatizálódtak. Még a papír alapú médiumokat is a minőségileg döntő fázisokban digitálisan állítják elő. Az elektronikus médiumok folyamatosan állnak át az elektronikus technológiákra, csakúgy, mint a távközlési szolgáltatók, amelyek ma már nagy bonyolultságú számítógépekkel működnek.
Az új info-kommunikációs technológiák és eszközök – a számítógép és a telekommunikációs fejlődés eredményeként kialakult terület, mely nemcsak a gazdaságra, hanem az oktatásra is jelentős hatást gyakorol– már egyesítik és felkínálják a kommunikáció mindazon elemi funkcióit, amelyeket például a tömegmédiumok nem adtak meg számunkra.
A telekommunikációs vezeték nélküli mobil technológiák lehetővé teszik, illetve ösztönzik a távolsági kommunikációt. Elmozdítható, nem helyfüggő eszközök, ma már a telekommunikációs eszközök népszerű elnevezése. Oktatásban olyan eszközt jelenthet, amely vezeték nélküli összekötetést teremthet az oktatási folyamat szereplői között. (digitális palatábla, tablet PC, PDA). Használatuk révén megszűnik a tantermekben a vezetékezés.
A fentebb felsorolt új médiumok az utóbbi években feltűnő módon konvergálnak, közelítenek egymáshoz. A folyamat legnyilvánvalóbb példája az internet, amely lényegében egymással távközlési úton összekötött számítógépekből áll, és a kommunikációs szolgáltatások széles körét teszi elérhetővé.
A konvergencia az informatika, a távközlés és a média egyre szorosabb összefonódását jelenti, tehát az a jelenség, melynek során a tele- és a tömegkommunikációt áthatja a számítógépes integráció.
Az Európai Unió Bizottságának a távközlési, média és információtechnológiai szektorok konvergenciájáról és ennek szabályozási kihatásairól szóló Zöld Könyve szerint a konvergencia*:
„Különböző hálózati platformok azon képessége, hogy alapvetően hasonló szolgáltatási fajtákat hordozzanak, illetve olyan fogyasztói eszközök összefonódása, mint például telefon, televízió, és személyi számítógép”.[…]

*Az Európai Unió Bizottságának a távközlési, média és információtechnológiai szektorok konvergenciájáról és ennek szabályozási kihatásairól szóló zöld könyve [European Comission - Brüsszel, 1997. december 3.]


[Tömegkommunikáció és médiakonvergencia]
Határterületek:
  • A tömegkommunikációs médiumok és az informatika határterületen megjelenik a médiainformatika, azaz a média gyártás és feldolgozás digitális változata.
  • A tömeg- és telekommunikáció határterületén kirajzolódik a mobil eszközökkel történő televíziózás lehetősége, a mobil médiakommunikáció.
  • Az informatika és a telekommmunikáció fedésében pedig a telematika, mely a táv-adatátvitel otthoni és hivatali, kis és nagytávolságra történő változatát – mind vezetékes, mind pedig vezeték nélküli formában – egyaránt magába foglalja.


Médiakonvergencia

1. Médiakonvergencia az informatika, a távközlés és a média egyre szorosabb összefonódása révén kialakult határterülete. Tehát az jelenség melynek során a tele- és a tömegkommunikációt áthatja a számítógépes vezérlés.
2. Tömegkommunikáció: A tömegkommunikáció során közléseink intézményes formában, nyilvánosan terjesztett eszközök (médiumok) útján, rendszerint egyirányú formában (visszacsatolás csak a számítógépes rendszerekkel jelent meg), jutnak el nagy tömeghez.
3 Telekommunikáció: A telekommunikáció (távközlés) fogalmán az egymástól távol lévő – halló- és látótávolságon kívüli – személyek közötti közlési formát értjük. Rendszerint a személyes közlés bzalmas keskenysávú (narrow) csatornájaként fogjuk fel.
4. Informatika: az önálló tudományág, amely az információk rögzítésével, kezelésével, rendszerezésével, továbbításával foglalkozik. Az információtudomány, a matematika és az elektronika hatérterületén kialakult tudományág.
5. Médiainformatika: a (tömeg)kommunikációs médiumok és az informatika határterületen megjelenő szakterület.
6. Médiakommunikáció, mobil televíziózás: a tömeg- és telekommunikáció határterületén körvonalazódó szakterület.
7. Telematika, az informatika és a telekommmunikáció kapcsolódásánál kirajzolódó szakterület, mely a táv-adatátvitel otthoni és hivatali, kis és nagytávolságra történő változatát – mind vezetékes, mind pedig vezeték nélküli formában – egyaránt magába foglalja

AOL és TIME WARNER